
Decennia-, zelfs eeuwenlang, hebben organisaties zich gericht op het efficiënter verrichten van handelingen en het creëren van schaalvoordelen (massaproductie) om rendement te vergroten. Eerst met behulp van paardenkracht en later met behulp van machines en informatietechnologie. De manier waarop wij ons organiseren, processen en systemen inrichten is nog steeds grotendeels gebaseerd op de principes van schaalvoordelen en efficiëntie.
Met de stijgende welvaart en een zich steeds verder en sneller ontwikkelende (data)technologie draait het om maatwerk voor de massa. Zo leveren Netflix en Spotify op basis van inzicht in de massa maatwerk voor miljoenen over de hele wereld via algoritmen. De wens van het individu stuurt (bijna) realtime (massa)productie. Innovaties volgen elkaar in rap tempo op en beïnvloeden klanttevredenheid en vice versa. Een exclusieve keuze voor een verdedigbaar concurrentievoordeel op ‘cost leadership’, ‘product leadership’ of een niche strategie lijkt niet meer te volstaan, maar worden gecombineerd om blijvende klanttevredenheid te borgen. Dit vraagt een andere manier van organiseren. Het succes van organisaties wordt bepaald door de mate waarin zij in staat zijn zich tijdig aan te passen aan de steeds sneller veranderende context. Zoals Darwin in zijn evolutieleer stelde, is het niet de sterkste of slimste, maar degene die zich het snelst weet aan te passen aan veranderende omstandigheden die overleeft.Wendbaarheid
Hoewel niet nieuw, neemt het begrip wendbaarheid (‘agility’) in de managementliteratuur een steeds prominentere plaats in. De essentie van wendbaarheid is lenigheid in het benutten van mogelijkheden die zich plots voordoen in de omgeving. Maar vraagt ook van organisaties dat ze veerkrachtig omgaan met de impact van (disruptieve) veranderingen op de organisatie. Om succesvol te zijn, is wendbaarheid steeds meer de norm geworden voor klantgericht handelen en het snel kunnen inspelen op veranderingen in een onvoorspelbare en turbulente omgeving. Wendbare organisaties zijn daarmee niet langer bezig om de toekomst te proberen te voorspellen, maar juist toekomstbestendig georganiseerd. Om competitief te blijven is wendbaar (‘agile’) werken het devies. Voor vrijwel iedere organisatie is het verstandig om wendbaarheid te vergroten, maar er is geen sprake van een ‘one-size fits all’. Immers omgevingsdynamiek en wendbaarheid zijn nauw vervlochten met elkaar. Het Amerikaanse leger introduceerde tijdens de Koude Oorlog ‘VUCA’ dat dit millennium ook zijn intrede deed in het strategie vakgebied. VUCA staat voor ‘volatile, uncertain, complex en ambiguous’. Ofwel in goed Nederlands: volatiliteit, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit. De mate van dynamiek op deze vier factoren bepalen hoe wendbaar je als organisatie moet willen zijn. Zo worden meer eisen gesteld aan de lenigheid van een handelaar op de beurs in het dagelijks werk dan bij een accountant. Maar ook deze zal zich op korte termijn moeten voorbereiden op de impact van data-analytics en blockchain waarmee ‘trusted third parties’ overbodig worden.Innovatiekracht
Daadkracht
Wendbaarheid en innovatiekracht gaan hand in hand met daadkracht. Een organisatie kan alleen wendbaar en innovatief zijn als deze in staat is om:- tijdig veranderingen te signaleren (geen voorspellingen, maar inzicht aan de hand van real-time data);
- snel passende maatregelen en innovaties te kunnen bedenken;
- daadkrachtige besluitvorming te faciliteren;
- genomen besluiten tijdig te implementeren;
- ervoor te zorgen dat wordt voldaan aan de geldende wet- en regelgeving.
De toekomstbestendige organisatie
Wendbaarheid, innovatie- en daadkracht vormen kerncompetenties voor toekomstbestendige en impactvol opererende organisaties. Deze competenties dienen eigen gemaakt te worden binnen de pijlers waarop iedere organisatie opereert: leiderschap, strategievorming, organisatie-inrichting en bedrijfsvoering.Leiderschap
Strategievorming
Langetermijnplannen en ‘roadmaps’ bieden steeds minder houvast, omdat deze uitgaan van een stabiele situatie en overzichtelijke omgeving. De snelheid van verandering maakt dat strategievorming en -executie steeds meer verweven raken en sneller op elkaar volgen. Dit stelt andere eisen aan ‘strategy alignment’ binnen een organisatie. Het exclusief vormgeven van de strategie op een ‘top-down’ manier volstaat niet meer. Een evenwichtig samenspel moet gevonden worden tussen een ‘top-down’ en ‘bottom-up’ aanpak om besluitvorming van de directietafel te operationaliseren. Het strategieproces is daarmee inherent ook een communicatie intensief proces. Strategievorming is steeds meer een continu dynamisch proces waarbij richten, inrichten en verrichten dicht op elkaar volgen of deels parallel uitgevoerd worden.Organisatie-inrichting
De opmars van de flexibele organisatie gaat hand in hand met de neergang van de traditionele hiërarchische organisatie. De hiërarchie als organisatievorm is vooral terug te voeren op de industriële revolutie toen door nieuwe productiemethoden grootschalige productie mogelijk werd, en een scheiding ontstond tussen eigenaarschap en aansturing. Deze hiërarchische vorm is echter niet meer toegerust op de uitdagingen, dynamiek en complexiteit waarmee organisatie tegenwoordig te maken hebben. Hiërarchische organisaties zijn veelal star, slechts transparant en hebben vaak moeite om individuele belangen af te stemmen op het organisatiebelang op lange termijn. Niet voor niets wordt in de organisatiekunde al langer gezocht naar flexibelere organisatievormen zoals matrixstructuren, multidimensionaal organiseren en netwerkorganisaties.Integrale bedrijfsvoering
De verkokerde benadering van bedrijfsvoering langs de klassieke PIOFACH indeling staat onder druk. Een integrale benadering voor het besturen en duurzaam inzetten van de organisatiebronnen is noodzakelijk voor een toekomstbestendige organisatie. Een integrale benadering van bedrijfsvoering zorgt voor evenwicht tussen ‘human capital’, technologie en control als drijvende factoren in de bedrijfsvoering.- Human capital gaat over de ontwikkeling van het individu en collectief samen met het gehele cultuursysteem dat zowel zichtbare als onzichtbare normen en gedragingen bevat. Human Capital is essentieel voor het stimuleren van innovatief gedrag. “You don’t build a business. You build people, and people build the business” is een quote van Zig Ziglar, die mooi de bijdrage benadrukt van human capital aan het presteren van een organisatie.
- Technologie ondersteunt de benodigde flexibiliteit van processen. Dit vraagt dat ICT flexibel is ingericht en dat functionaliteiten en data onderling aan elkaar kunnen worden gekoppeld, op basis van een afgesproken uitwisselingsstandaard die binnen en buiten de organisatie wordt geaccepteerd.