Het moest een keer gebeuren. Die ene persoon die jij om wat voor reden dan ook niet kunt luchten, die tot nu toe gelukkig altijd in andere teams zat, die komt nu in jouw team terecht. Die persoon moet jij gaan managen. Dit is je stappenplan.
Stap 1: Zoek uit waarom je een hekel aan hem hebt
Meestal gaat het om werk-gerelateerde zaken. Misschien neemt iemand niet actief deel aan het team, gaan zijn prestaties er niet op vooruit of legt hij desinteresse aan de dag. Maar soms kan ook iemands persoonlijkheid op je zenuwen werken. Bijvoorbeeld als ze zomaar je kantoor binnenvallen en lang blijven kletsen, of luidruchtig bellen. Draai de situatie ook eens om: er zijn mensen waar je zielsveel van houdt of die je ontzettend graag mag, maar met wie je nooit zou willen samenwerken. Met wie we graag werken en wie we persoonlijk graag mogen, dat hoeft niet overeen te komen.
Stap 2: Focus op je rol als leidinggevende
Nu je weet waarom je iemand niet mag, is het cruciaal om uit te zoeken hoe je je werk – leiding geven, ook aan deze persoon – goed kunt blijven doen. Bedenk dat het bij managen van een team niet gaat om wat of wie je wel of niet leuk vindt. Het gaat erom jezelf en je team te verbeteren. Gedraag je als een leidinggevende en help de persoon in kwestie om succesvol te zijn in zijn functie. Je hoeft hem niet te mogen om feedback te geven. Maak duidelijk wat je verwacht en help hem goed te presteren en zich te ontwikkelen.
Stap 3: Ga het gesprek aan
Is de situatie nog steeds gespannen, ga dan het gesprek aan. Begin met het bespreken van zijn positieve eigenschappen, dingen die waardevol zijn voor het team. Bespreek daarna wat zijn werk bevredigender zou maken, bijvoorbeeld een training of nieuwe taken. Ga in dit gesprek niet in discussie over zijn negatieve eigenschappen. Geef alleen feedback op storend gedrag op het moment dat het zich voordoet. Deze strategie helpt om vertrouwen te creëren, doordat je goed luistert, naar zijn mening vraagt en feedback krijgt.
Stap 4: Pas aan en ga verder
Werkt het nog steeds niet, slik dan je trots als manager in en vraag of je iets kunt doen om de werkrelatie te verbeteren. Luister eerst, voordat je jouw visie geeft. Je weet nooit of er meer aan de hand is. Probeer te begrijpen en op te lossen, niet om te oordelen en je gelijk te halen. Blijf daarnaast je verwachtingen in termen van cultuur, gedrag en prestaties keer op keer communiceren. Het is verbazingwekkend wat mensen doen om anderen niet teleur te stellen.
Bron: Fast Company
Door: Yvonne Halink
Boekentips: