Medewerkers die hun collega’s vertrouwen hebben 31 procent meer kans hun werk leuk te vinden dan medewerkers die hun collega’s niet vertrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van het WorkHuman Research Institute. Vertrouwen als sleutel naar het hebben van een leuke baan.
Het is natuurlijk logisch dat je werk leuker is wanneer je jouw collega’s vertrouwt. Als je de hele dag spichtig moet zijn, over je schouder moet kijken, je bureau angstvallig in de gaten moet houden, en je eerst angstig aan je koffie moet ruiken om er zeker van te zijn dat er geen Maggi hot in zit, dan is je werk niet leuk. Sterker nog, dan is er structureel iets mis met je werkomgeving. Maar meestal valt dat wel mee gelukkig. Toch is echt vertrouwen een ding dat je niet altijd meemaakt op de werkvloer. Vaak ontstaat het pas als je met je collega’s zware tijden meemaakt, of heel veel traint en oefent met je collega’s en leidinggevenden. En dat gebeurt helaas zelden bij een gemiddeld bedrijf. De vraag is ook: hoe kom je erachter dat je collega’s te vertrouwen zijn? De beste manier is de snelste manier, maar ook de moeilijkste manier: vertrouwen geven. Als jij je collega’s gewoon vanaf dag 1 vertrouwen geeft, toegang tot alles, geen geheimen hebt, en ze je laatste tientje gewoon uitleent, dan krijg je vertrouwen terug.Vertrouwen krijgen, is vertrouwen geven
Vertrouwen krijgen, is vertrouwen geven. Zeker als leidinggevende, als manager, is dat van belang. Als jij achter de rug van mensen om informatie over hen verzamelt, of als jij er een dagelijkse praktijk van maakt om je werknemers te controleren, dan zullen ze je niet vertrouwen. Omdat jij hen niet het vertrouwen geeft. En dan hebben ze het minder naar hun zin op het werk, of ze worden zelfs ziek van jouw (gebrek aan) leiderschap.
Uit allerlei onderzoeken blijkt dat mensen die het wel naar zin hebben op het werk, beter presteren. Ze zijn dan eerder bereid om wat extra’s te doen, en ze doen hun normale werk gewoon beter. En daar wordt iedereen blij van. Want goede resultaten zorgen vaak ook voor een betere sfeer dan wanneer doelstellingen niet gehaald worden.
Al manager heb je dus de sleutel in handen: geef je collega’s vertrouwen. Dan krijg je het terug, en heeft iedereen het naar zijn zin. Simpel eigenlijk, nietwaar?
En de resultaten van dat onderzoek uit de eerste alinea, die staan hier >>>
Door: Eduard van Brakel