Thomassen en de Haan hebben in hun boek Service Excellence – werken aan excellence klantgerichtheid en uitzonderlijke klantbeleving met het Service Excellence Model getracht om de lezer aan de hand van negen bouwstenen diepgaand inzicht te verschaffen in hoe te bouwen aan een Service Excellence organisatie. Dit is hen mijns inziens uitstekend gelukt.
De combinatie van theorie en praktijkvoorbeelden maken Service Excellence van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan interessant voor een brede laag binnen de organisatie: van directieleden tot aan marketeers en van service managers tot aan administratieve medewerkers. 130 praktijkvoorbeelden, 9 uitgebreide praktijkcases en zoals de schrijvers het mooi verwoorden: ‘confronterende checklists’. Als u en uw organisatie bereid zijn om uw klant een écht excellente service te gaan bieden, dan is dit boek een absolute aanrader. Het boek is opgebouwd aan de hand van de negen bouwstenen van het Service Excellence Model: luisteren naar klanten – visie, missie en strategie – leiderschap – cultuur – klantbelevingsontwerp – HRM – processen en structuur – klantfeedback en innovatie. Deze opbouw is naast logisch ook erg prettig, doordat ieder hoofdstuk eindigt met een praktijkvoorbeeld dat van toepassing is op de bouwsteen van dat specifieke hoofdstuk. Bovendien vindt u per bouwsteen een checklist om te bepalen in welke fase van het Service Excellence Model uw organisatie zich bevindt. Enerzijds confronterend, anderzijds een motivator om (verder) te werken aan Service Excellence. Service Excellence is tenslotte een oneindig proces, wat continu bijgestuurd en bijgeschaafd dient te worden.