Veel productinnovaties mislukken in de markt, zelfs als ze op zich relevant zijn. Klanten houden niet zo van radicaal nieuw. Ze willen herkenbaarheid en aankoopgemak.
Weet je nog, het Diet Pepsi-debacle? En New Coke? Hoe komt het toch dat succesvolle bedrijven stelselmatig bezwijken voor de lokroep van radicale rebranding? Het is nog te begrijpen dat je daarvoor kiest als je in zwaar weer verkeert, maar Pepsi en Coca-Cola stonden niet bepaald aan de rand van de afgrond. Volgens A.G. Lafley (voormalig CEO van Procter & Gamble) en Roger L. Martin komt het door misvattingen over de aard van concurrentievoordeel. Veel managers vinden dat de wereld zo snel verandert dat geen enkel concurrentievoordeel nog duurzaam kan zijn. Dus moet je je businessmodellen, strategieën en producten constant updaten. Om je klanten vast te houden, moet je relevant en superieur blijven en proactief veranderen is de gedachtegang. Maar waarom zijn bedrijven als Southwest Airlines en Ikea dan al decennialang brancheleiders zonder veel te hebben veranderd in hun strategie en branding? Ook Google, Facebook en Amazon doen sinds hun begindagen vrijwel hetzelfde, en dat gaat zoals bekend niet slecht.