Veel productinnovaties mislukken in de markt, zelfs als ze op zich relevant zijn. Klanten houden niet zo van radicaal nieuw. Ze willen herkenbaarheid en aankoopgemak.
Weet je nog, het Diet Pepsi-debacle? En New Coke? Hoe komt het toch dat succesvolle bedrijven stelselmatig bezwijken voor de lokroep van radicale rebranding? Het is nog te begrijpen dat je daarvoor kiest als je in zwaar weer verkeert, maar Pepsi en Coca-Cola stonden niet bepaald aan de rand van de afgrond. Volgens A.G. Lafley (voormalig CEO van Procter & Gamble) en Roger L. Martin komt het door misvattingen over de aard van concurrentievoordeel. Veel managers vinden dat de wereld zo snel verandert dat geen enkel concurrentievoordeel nog duurzaam kan zijn. Dus moet je je businessmodellen, strategieën en producten constant updaten. Om je klanten vast te houden, moet je relevant en superieur blijven en proactief veranderen is de gedachtegang. Maar waarom zijn bedrijven als Southwest Airlines en Ikea dan al decennialang brancheleiders zonder veel te hebben veranderd in hun strategie en branding? Ook Google, Facebook en Amazon doen sinds hun begindagen vrijwel hetzelfde, en dat gaat zoals bekend niet slecht.Mensen zijn gewoontedieren
Concurrentievoordeel wordt niet langer houdbaar door klanten de perfecte keuze te bieden. Het gaat erom dat je ze een makkelijke keuze biedt. Klanten vasthouden is geen kwestie van je constant aanpassen aan veranderende behoeften. De essentie is dat je klanten niet dwingt om wéér te kiezen; daar hebben ze namelijk geen zin in. Hoe doe je dat? Door cumulatief voordeel op te bouwen. Dat wil zeggen: door het aanvankelijk voordeel van het product of de dienst zo uit te bouwen dat het instinctmatig, intuïtief, een nóg makkelijkere keuze wordt voor de klant. De conventionele gedachtegang rond concurrentievoordeel is ongeveer als volgt: je neemt een positie in, mikt op een groep klanten, configureert je activiteiten zo dat je ze beter kunt bedienen, waarna het doel is ze hun aankoop te laten herhalen door je waardepropositie op hun behoeften te laten aansluiten. Je weert concurrenten af door je aanbod uniek te houden en te personaliseren, waardoor je concurrentievoordeel duurzaam wordt. Een impliciete aanname is hier dat gebruikers bewuste, rationele, logische keuzes maken. Maar doen ze dat ook? De gedragspsychologie – en de werking van het menselijk brein – spreekt het tegen. Onze intuïtieve oordelen over producten en diensten – en commerciële boodschappen – worden zwaar beïnvloed door de processing fluency: het gemak waarmee ons brein informatie kan verwerken. Hoe hoger deze ‘verwerkingsvloeiendheid’, hoe makkelijker het ons wordt gemaakt en hoe positiever we oordelen. Ergo: herhaalde ervaringen versterken de process fluency en daarmee het gemak. Daarom hebben we liever herhaalde, vertrouwde stimuli dan nieuwe stimuli. Als we de keus hebben, doen we liever steeds hetzelfde. Dus als onze hersenen gaan vinden dat Ariel schoner wast, en als Ariel overal verkrijgbaar is, in de winkel en online, dat is het gemakkelijk en vertrouwd voor ons om gewoon steeds Ariel te kopen. Daarom wordt het leidende product in de markt zo vaak steeds opnieuw gekozen: dat is gewoon het gemakkelijkst, vertrouwds, herkenbaarst, betrouwbaarst – uiteraard zolang dat product consequent voldoet aan je verwachtingen. Het merk bouwt op die manier cumulatief voordeel op. Dat verklaart het succes van de succesbedrijven en -merken. Ook een ‘snel’, cool bedrijf als Facebook heeft een strategie van cumulatief-voordeelopbouw. In zijn nog jonge geschiedenis – Facebook werd pas in september 2006 voor iedereen toegankelijk – heeft het bedrijf weliswaar steeds kleine ontwerpveranderingen doorgevoerd en functionaliteiten toegevoegd, en wordt daar ook stelselmatig zwaar op bekritiseerd, maar de aanpassingen gaan nooit ten koste van de herkenbaarheid, de vertrouwdheid en het gemak. Vaak zijn veranderingen ook optioneel: de gebruiker kan zelf bepalen of hij ze activeert of niet.De basisregels van cumulatief voordeel opbouwen
1. Word snel populair Dit idee is verre van nieuw: het verlaagt je kosten en verhoogt je winstgevendheid als je snel een flink marktaandeel ontwikkelt. Plus: vanuit je leidende positie kom je ook veel makkelijker tot een ‘natuurlijke’ aanwas van cumulatief voordeel. Marketeers weten al heel lang dat het belangrijk is om snel een positie te veroveren en van daaruit de gewoonten van klanten te vormen. Tide werd in 1946 gelanceerd met een reclamebudget van tot dan toe ongekende omvang. In de VS werd geen wasmachine verkocht zonder gratis doos Tide-waspoeder erbij. Gratis producten of monsters – en lage prijzen – zijn een beproefd middel om snel populair te worden. Kijk maar naar eBay, Google, Twitter, Instagram, Uber, Airbnb, Dropbox, Spotify enzovoort. 2. Ontwerp op gewoonte
Het was veel effectiever geweest om gewoon een klant te laten zien die een S5 kocht en van de verkoper te horen kreeg dat het toestel volkomen waterdicht is. Dat had een simpele, krachtige boodschap afgegeven aan de snelle denker: ga naar een winkel en koop een S5. Met zo’n down-to-earth advertentie win je geen fancy reclameprijs omdat je advertentie zo vernuftig of creatief is – maar hij werkt wel veel beter. Communiceer vanuit de snel-denkenmodus.
Bron: Harvard Business Review
Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive






