Productinnovaties lopen vaak op een teleurstelling uit, ook als er heel veel energie in is gestoken om ze aantrekkelijk, relevant en vernieuwend te maken. Hoe komt dat? Klanten zitten er niet op te wachten om mentale energie te moeten steken in het kiezen tussen producten. Ze willen geen radicaal nieuwe dingen maar herkenbaarheid en aankoopgemak.
Eind voorjaar 2016 veranderde Instagram, eigendom van Facebook, zijn logo ingrijpend. Het oude logo, ingebrand in het onderbewuste van de meer dan 400 miljoen Instagram-gebruikers, verbeeldde een retrocamera. De Instagram-wijzen hadden bedacht dat de meeste gebruikers nog nooit zo’n camera in het echt hadden gezien en besloten het logo te verbeteren – allemaal voor de gebruikers uiteraard. De commentaren en reacties waren meedogenloos en desastreus. Zo werd het nieuwe logo in het GQ-artikel ‘Logo change no one wanted just came to Instagram’ gekwalificeerd als ‘werkelijk verschrikkelijk’, ‘totaal lelijk’ en ‘rotzooi’. De verandering werd als volgt samengevat: ‘Instagram heeft er járen in gestoken om met zijn logo een visuele brand-equity op te bouwen, en om gebruikers erin te trainen welk icoontje ze moeten aantikken, en nu gaan ze daar niet op door maar spoelen ze alles door de plee voor het homescreenequivalent van een gummisnoepje.’ We weten nog niet of de logowisseling een onherstelbare verbetering was en commerciële consequenties gaat hebben. Zeker is dat dit niet de eerste keer is dat een bedrijf de mist ingaat met een rebranding of herlancering. Denk maar aan de Diet Pepsi- en New Cokedebacles. De vraag is, zeggen A.G. Lafley (voormalig CEO van Procter & Gamble) en Roger L. Martin, waarom succesvolle bedrijven stelselmatig bezwijken voor de lokroep van radicale rebranding. Het is nog te begrijpen dat je daarvoor kiest als je in zwaar weer verkeert maar Instagram, Pepsi en Coca-Cola stonden niet bepaald aan de rand van de afgrond. Volgens Lafley en Martin komt het door misvattingen over de aard van concurrentievoordeel. Veel executives menen – in navolging van gereputeerde strategiedenkers – dat de veranderingen zo snel gaan dat geen enkel concurrentievoordeel nog duurzaam kan zijn. Vanuit die denkwijze moet je je businessmodellen, strategieën en communicatie constant updaten om bij te blijven en te dealen met de explosie van keuzemogelijkheden voor klanten die steeds meer sophisticated zijn. Ergo: om je klanten vast te houden, moet je relevant en superieur blijven en proactief veranderen. Het is een prikkelende gedachte … máár: als dat echt zo is, waarom zijn bedrijven als Ikea, Southwest Airlines en Vanguard dan al decennialang leidend in hun bedrijfstak zonder veel te hebben veranderd in hun strategie en branding? Voor Google, Facebook en Amazon geldt feitelijk hetzelfde: die doen in feite sinds hun begin vrijwel hetzelfde – en dat gaat behoorlijk goed.