OrganisatiePersoneelsmonitor Gemeenten 2024: Gemeenten sorteren voor op financiële tegenwindDe groei van de gemeentelijke bezetting vlakt af en minder gemeenten verwachten groei in de toekomst. Dit blijkt uit de […]...
Persoonlijke groeiWelke gespreksvorm kies je wanneer? (En waarom dat zo vaak misgaat)Leiders en consultants zijn vaak volleerd in gespreksvoering. Maar juist door die routine kiezen we soms automatisch de verkeerde vorm. […]...
MVONederlanders massaal op de fiets naar het werkHet aantal fietsritten naar het werk is het afgelopen jaar met 57% toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsspecialist Shuttel. […]...
ZorgmanagementDeugdelijk ondeugend zijn: Verkenning van professionele praktijken in de zorg (longread)De zorgsector in Nederland staat onder druk. In een poging hierin enige verlichting te bieden, worden steeds nieuwe concepten geïntroduceerd, […]...
InnovatieAI krijgt vaste plek in organisatiestructuur: drie op de vijf bedrijven hebben een AI-leadMaar liefst 62 procent van de Europese bedrijven beschikt over een AI-team of dedicated AI-lead. Nederland (64%) geeft hierin het […]...
Marketing en communicatieSpot-on schrijven: Bepaal je doelen met een doelentrapElke tekst heeft een doel. Je publiceert bijvoorbeeld een artikel om vakgenoten te informeren over nieuwe ontwikkelingen. Je brengt een […]...
Organisatiekunde en het maatschappelijk debatHet is vreemd dat organisaties en de kennis die we erover hebben zo’n kleine rol spelen in het maatschappelijk debat. […]...
VerandermanagementVan losse initiatieven naar betekenisvolle samenhangHoe De logica van de lappendeken en De kracht van Theorie U samen richting geven aan maatschappelijke verandering Maatschappelijke opgaven […]...
Persoonlijke groeiOvertuig met taal door framingIn 1949 introduceerde Marten Toonder het woord ‘denkraam’ in aflevering 870 van de Nederlandse stripreeks Avonturen van Tom Poes. Heer […]...
OrganisatieBij reorganisaties ontbreekt vaak urgentiebesef bij medewerkersDe grootste valkuil bij een reorganisatie is volgens 37 procent van de hr-professionals het ontbrekende urgentiebesef bij medewerkers. Dit blijkt […]...