Schrikbarend veel werknemers vertrouwen hun baas onvoldoende. Minder dan de helft van de fulltimers tussen de 19 en 68 jaar heeft ‘erg veel’ vertrouwen in zijn leidinggevende, blijkt uit het Global Generations 3.0-onderzoek van adviesbedrijf EY. Ook het Globoforce WorkHuman Research Institute meldt dat slechts 65% van de mensen senior leiders in het eigen bedrijf vertrouwt.
Werk aan de winkel Zes tips van auteur en consultant Dennis Reina, gespecialiseerd in het opbouwen van vertrouwensrelaties:- Hou je aan de afspraken. Kan dat incidenteel niet, leg dan goed uit waarom niet.
- Geef context. Leg uit waarom je iets van iemand vraagt, en hoe hun taken in het grotere plaatje passen.
- Kijk en luister. Let goed op de gesprekken en de dynamiek, op wat belangrijk is voor je medewerkers, en maak duidelijk dat je nadenkt over wat ze zeggen.
- Verwelkom diversiteit. Hier gaat het om werving, retentie en promotie van mensen van beide seksen, van uiteenlopende herkomst, met diverse manieren van denken enzovoort.
- Wees menselijk. Natuurlijk maak je fouten en weet je niet alles. Als je enige kwetsbaarheid laat zien en bereid bent om toe te geven dat je een fout hebt gemaakt of soms ook iets niet weet, voelen je mensen zich meer met je verbonden.
- Geef rugdekking. Zorg voor je medewerkers, vraag ze feedback, help ze zich te ontwikkelen – en kom voor ze op als ze oneerlijk worden behandeld.