Stel je eens voor: je hebt een bezettingsprobleem. Om dit op te lossen, schakel je een detacheerder in. Deze kent jou (en jouw bedrijf) zó goed, dat ze snel een duurzame ondersteuning weten te realiseren. Een professional die goed bij jullie past en dus voor langere tijd ingezet kan worden. Dit klinkt als een utopie, maar kan realiteit worden door (durven) te investeren in een sterke relatie! Hoewel organisaties vaak aangeven de relatie met hun detacheerder op de eerste plaats te zetten, zie ik in de praktijk vaak het tegendeel. Door de tijdsdruk die de organisatie heeft bij het bezettingsprobleem, geven ze toch vaak prioriteit aan een snelle match. In deze blog lees je hoe investeren in een sterke relatie met je detacheerder uiteindelijk tot kwalitatief betere dienstverlening leidt.
Snelle (mis)match
Voordat ik vertel waarom een goede relatie met een detacheerder zo belangrijk is, wil ik duidelijk maken wat er gebeurt als je prioriteit geeft aan snelle matches. Veel organisaties hechten waarde aan het snel vinden van professionals. Dan is hun bezettingsprobleem immers opgelost. Maar hoe sterk kan een match zijn, als de detacheerder jou niet goed kent? Stel je eens voor dat je een matchmaker inschakelt om een geschikte partner te vinden. Als jij enkel oppervlakkige informatie doorgeeft zoals je woonplaats en leeftijd, is het bijna onmogelijk om een goede match te vinden. Weet de matchmaker echter ook waar je voor staat in je leven, hoe je bijvoorbeeld het liefst op vakantie gaat en wat jou echt bezighoudt dan is de kans een stuk groter dat deze je droompartner vindt.
Zo is het ook met het matchen van organisaties en professionals. Als er enkel wordt gematcht op functie-eisen, is de kans op een mismatch groter. Zo is de kans dan groot dat een professional qua kennisniveau toch niet helemaal aansluit bij je verwachtingen. Of dat iemand als persoon niet past binnen de bedrijfscultuur. In de praktijk betekent dit vaak dat het inwerken van de professional langer duurt. In het ergste geval is er sprake van een dusdanige mismatch, dat er opnieuw gematcht moet worden. Zo kost deze manier van matchen uiteindelijk meer tijd.
Van utopie naar realiteit
Als je structureel duurzame matches wil realiseren, is het van belang om tijd te investeren in de relatie met je detacheerder. Hoe meer je detacheerder immers weet, hoe beter hij weet welke professional bij jouw bedrijf past. Hierdoor heb je minder snel een mismatch. Niet alleen het kennisniveau van de professional is juist, maar hij of zij past ook als persoon goed binnen je bedrijf. Het inwerken van kandidaten kost hierdoor minder tijd. Als jij en je detacheringspartner elkaar uiteindelijk kennen zoals goede vrienden elkaar kennen, bereik je de ideale situatie waarin je zegt: ‘Je weet wat ik zoek, ik hoef geen cv vooraf te zien’. Uiteindelijk kunnen matches dan ook snel gerealiseerd worden!
Elkaar door en door leren kennen
Het opbouwen van een sterke vertrouwensrelatie, vraagt commitment van beide partijen. Een detacheerder wil weten waar jullie als bedrijf voor staan, wat jullie bedrijfscultuur is en wat voor mensen je zoekt. Andersom is het als organisatie belangrijk dat je weet hoe een detacheerder werkt. Vraag daarnaar. Hoe werkt het proces? Hoe komen ze tot een match? Voorwaarde om elkaar goed te leren kennen is een hoge contactfrequentie, dus geen radiostilte als er even geen vraag is naar professionals. Als de relatie eenmaal staat, kan je deze vergelijken met een goede vriendschap. Uiteindelijk maakt het niet uit hoe vaak je elkaar spreekt; je weet dat het goed zit en wat de ander nodig heeft.
Vruchten plukken van geschikt personeel
Wil je op lange termijn vruchten plukken van duurzame matches en geschikt personeel? Investeer dan in de relatie met de detacheerder in plaats van enkel te focussen op een snelle match. Op het moment dat je detacheerder alles van je weet, weet je zeker dat hij je kan helpen aan een perfecte match. Dan reist enkel nog de vraag wanneer die hulp nodig is. Durf dus eens anders te kijken naar de connectie met je detacheerder en investeer in die ijzersterke relatie. Ik geef je op een presenteerblaadje dat dit je op lange termijn veel meer oplevert.
Door: Lisette Kalmeijer, CCO bij Neomax