Zeg je pandemie? Dan denkt iedereen direct aan de coronapandemie. Toch was er voor het uitbreken van COVID-19 al een andere, zeer belangrijke, pandemie gaande, namelijk die van physical inactivity (bewegingsarmoede). Ofwel, we zitten steeds meer en bewegen steeds minder. Dit komt mede door de enorme toename aan zitberoepen, thuisbezorgservices, maar bijvoorbeeld ook het feit dat kinderen steeds meer tijd op hun tablet doorbrengen dan in de speeltuin.
Uit onderzoek van OneFit blijkt dat 37 procent van werkend Nederland niet sport, en dat 27 procent zelfs smoesjes verzint om niet te hoeven sporten. Deze bewegingsarmoede leidt tot meer sterftegevallen en een grotere kans op chronische ziekten en mentale aandoeningen. Werk aan de winkel dus! Maar hoe krijgen we Nederland in beweging?
Ondersteuning van de werkgever
Het is duidelijk dat Nederlanders een schop onder hun kont nodig hebben. En laat hier nou ook een rol voor werkgevers zijn weggelegd. Zo vindt 22 procent van werkend Nederland dat werkgevers verantwoordelijk zijn voor het stimuleren van sporten onder medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van challenges, zoals het opstarten van een bedrijfsteam in de Ommetje-app van de Hersenstichting of het spelen van een potje padel. Zo kunnen medewerkers niet alleen hun hoofd leegmaken, maar ook bonden met hun collega’s (en wellicht binnenkort sportbuddies!).
Naast workouts kunnen werkgevers ook workshops organiseren. Hoe motiveer je jezelf om, op een laagdrempelige manier, te gaan sporten? Hoe kom je op een werkdag aan voldoende beweging? Wat zijn de voordelen van bijvoorbeeld yoga? Maar ook onderwerpen als gezond eten en je energiehuishouding zijn natuurlijk belangrijk in het leiden van een gezond leven. Daarnaast onderzocht OneFit hoe medewerkers graag vanuit de werkgever ondersteund willen worden om meer te bewegen. Onder andere het toestaan van sporten onder werktijd (37%) en het krijgen van extra vrije uren om te kunnen sporten (35%) zijn voor medewerkers motiverend.
Financiële bijdrage en de voordelen
Werkgevers kunnen naast tijd ook letterlijk een duit in het zakje doen. Eén op de vijf Nederlanders (21%) sport namelijk niet omdat het simpelweg te duur is. Wanneer het goedkoper zou zijn, zou 26 procent vaker gaan sporten. Zo worden zij graag door hun werkgever ondersteund door middel van een financiële bijdrage (39%) of het krijgen van een (bedrijfs-)fitnessabonnement (35%).
Maar levert het jou als werkgever ook wat op? Jazeker! Fitte medewerkers zorgen voor een lager ziekteverzuim, waardoor je zo 250 tot 400 euro per dag per medewerker kunt besparen. Daarnaast wordt de SROI van sporten en bewegen geschat op 2,7. Dit houdt in dat de opbrengsten van investeringen in sport en bewegen 2,7 keer zo hoog zijn als de kosten. Tot slot hebben we in Nederland de werkkostenregeling (WKR). Hierdoor kunnen bedrijven hun medewerkers onbelaste vergoedingen geven. Hier vallen ook zaken onder waar zij privé voordeel van kunnen hebben, zoals een bedrijfsfitnessabonnement. Als medewerkers hier gebruik van maken, betalen zij hun abonnement feitelijk uit hun brutoloon. Zo betalen werkgevers minder brutoloon uit, hebben ze lagere werkgeverslasten én fittere medewerkers. Win-win dus!
Genoeg voordelen om als werkgever je steentje bij te dragen. 65 procent heeft echter nog geen budget vrijgemaakt om sporten te stimuleren, en is dit in de toekomst ook niet van plan. Daarbij heeft het geen zin om zomaar geld over de schutting te gooien. Het is van belang dat je je medewerkers ook motiveert en stimuleert, bijvoorbeeld door het organiseren van workouts of workshops.
Ga met je medewerkers in gesprek om te horen waar zij behoefte aan hebben. Door hen een steuntje in de rug te geven, worden ze niet alleen fitter, maar ervaren ze ook minder stressgerelateerde klachten, is er sprake van minder ziekteverzuim en meer productiviteit. Klinkt goed, toch?
Door: Kari Littley, Head of Partnership Management bij OneFit