‘Managers lezen niet, die doen liever.’, hoor je weleens. Door hun drukke agenda’s komen veel professionals lang niet altijd toe aan het lezen van (management)boeken. Dat beeld herken ik wel.
Bij workshops en clinics waarin soms recente managementboeken voorbijkomen van best wel bekende auteurs zie ik meestal weinig (lees: geen) herkenning. Niet zelden zijn mensen niet verder gekomen dan Covey’s 7 Habits, Good to Great van Jim Collins en/of Invloed van Cialdini. Een bevinding die strookt met onderzoek waaruit blijkt dat hoger opgeleiden significant en dus ‘betekenisvol’ minder zijn gaan lezen. Ontlezing raakt dus ook – en misschien wel vooral – managementboeken. Hoe erg is dat?
Kaf onder het koren
Best wel erg, want er worden belangrijke boeken geschreven en waardevolle inzichten ontwikkeld die je eigenlijk niet mag missen. Natuurlijk is er onder het overweldigende aanbod van managementboeken veel kaf onder het koren. De kunst is dan ook om het koren op de radar te krijgen. En bewust ruimte te creëren voor het lezen van managementboeken, met als bijkomend voordeel dat je zo een belangrijk detoxmoment inbouwt voor de enorme hoeveelheid ‘schermtijd’ die onontkoombaar is geworden.
Voor iedereen met te veel schermtijd en te weinig tijd voor (management)literatuur verzamelde ik daarom de meest inspirerende quotes, rake citaten en wijsheden op het gebied van onder meer management, leiderschap, klantgerichtheid, innovatie, dienstverlening en dienstbaarheid. Een boek dat een naslagwerk is voor professionals en direct praktische en verhelderende inzichten geeft en aanspoort tot momenten van reflectie en ‘zen-geving’. En wellicht aanzet tot het ontdekken van aansprekende boeken en auteurs. Daarnaast is het een inspiratiebron voor auteurs en sprekers die verlegen zitten om een aansprekende opening of treffende afsluiter van hun presentatie, tekst of speech.
Om de ruim 600 quotes van meer dan 400 auteurs eenvoudig vindbaar te maken, zijn de quotes opgedeeld in veertig thema’s die op hun beurt weer zijn onverdeeld in drie categorieën: de Het-, Wij- en Ik-kant van organisaties. De Het-kant gaat vooral over de inhoud: beleid, strategie, doelen, technologie, processen, innoveren, enzovoorts. De Wij-kant raakt aan waar mensen samenwerken: de onderlinge verhoudingen, cultuur, HRM, betrokkenheid, feedback, etc. De Ik-kant gaat over individuele talenten en competenties. Daar vind je de quotes over onder meer creativiteit, kwaliteiten, leiderschap en dienstbaarheid.
In Zeg dat nog eens? staan de mooiste quotes van managementgoeroes als Peter Drucker, Stephen Covey en Ben Tiggelaar, van organisatiefilosofen zoals Frederic Laloux, Nassim Taleb en Margaret Wheatley en van klantgerichtheidkenners zoals Colin Shaw, Steven Van Belleghem en Jos Burgers, maar ook van economen zoals Kate Raworth, Daniel Kahnemann en Aaron Hurst, psychologen als Amy Edmondson, John Welwoord en Paul Verhaeghe, historici zoals Yuval Noah Harari, Rutger Bregman en Thomas Carlyle dichters zoals Kahlil Gibran, Rainer Maria Rilke en Rumi, mystici waaronder Lao Tse, Willem Glaudemans en Parker Palmer, musici zoals Jaap van Zweden, Simeon ten Holt en Simon Rattle en motivatie-experts zoals Simon Sinek, Daniel Pink en Frans de Waal. Kortom, een grasduinboek boordevol ‘food for thought’ dat ook leuk is om cadeau te doen.
Voor wie zich niet vrij kan maken van de vaart der volkeren, maar toch even stilgezet en geïnspireerd wil worden. Deze, met zorg bij elkaar gebrachte, hoogwaardige collectie van citaten op het gebied van management en leiderschap, heeft alles in huis om lang op je bureau of nachtkastje te blijven liggen!
Hans Wopereis, auteur van Bezieling werkt en Het licht en de korenmaat
Een quote is de ingang naar een schatkamer gevuld met wijsheid. Dit boek wijst je de weg.
Jaap Peters, auteur van Intensieve Menshouderij en Het Rijnland-boekje
Door: Eric de Haan
Eric de Haan helpt organisaties bij het ontwikkelen van hun klantgevoeligheid. Hij is als docent verbonden aan de Beeckestijn Business School en auteur van De Tao van Service en coauteur van de boeken Service Excellence en Excelleren in Service. Ook ontwikkelde hij het spel ServiceGuru en de Service Excellence Scheurkalender.