De International Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas met al die coole nieuwe gadgets spreekt alom tot de verbeelding. Maar op het werk wordt nieuwe technologie vaak minder gewaardeerd.
Jaar in jaar uit worden in bedrijven miljoenen euro’s verspild aan het uitrollen van nieuwe technologie die vervolgens onvoldoende wordt geadopteerd. Vijf redenen waarom ook slimme, competente en in de regel juist gemotiveerde werknemers op dit vlak vaak tegendraads zijn.
Waarom werknemers soms balen van nieuwe technologie
- Wat we doen werkt al goed. Is er in de ogen van je mensen ook nog eens geen probleem dat moet worden opgelost? Dan krijg je het lastig als je iets nieuws wilt implementeren.
- Ik kan goed uit de voeten met het huidige systeem, niet met het nieuwe. Nieuwe dingen verstoren de harmonie per definitie in zekere mate. Waarom zou je uit je comfortzone treden als het goed werkt zoals het gaat?
- Dit gaat over ‘hun’, niet over ons. Het financieel welzijn van de onderneming is voor de meeste werknemers minder belangrijk dan hun eigen welbevinden. Als technologische veranderingen worden opgelegd door ‘het hoofdkantoor’ of IT (en niet speciaal gericht zijn op betere of makkelijkere uitvoering van de dagelijkse taken), zijn vaak achterdocht en irritatie je deel.
- Seen it, been there – en leuk was het niet. Veel medewerkers lopen al wat langer rond op de planeet en weten hoeveel tijd en frustratie het kost om iets nieuws te leren. De ergernis is soms groot als het hele apencircus weer van voren af aan begint.
- We maken gewoon een kosten-batenanalyse. Bij het implementeren van elk nieuw systeem is de vraag: wegen de baten (tijdwinst, besparing, gebruiksgemak, efficiency) op tegen het onvermijdelijke ongemak (training, verwarring, reparaties). Daar zul je je mensen van moeten zien te overtuigen. Statistieken helpen daarbij, casestudies nog beter. Het best: een proof of concept met mensen die vertrouwen genieten.
Bron: Management Issues