De bevolkingen van Hong Kong en Noord Amerika zijn de best aangesloten (‘connected’) consumenten, zo blijkt uit de GfK Connected Consumer Index. Nederland staat op de 15e plaats, twee plaatsen lager dan een jaar geleden.
De GfK Connected Consumer Index is een ranglijst van 78 landen en 8 regio’s in de wereld die een vergelijk biedt over de mate waarin de bevolking aansluiting heeft met Internet. Het geeft een overzicht van gebruik van elf verschillende apparaten: smartphone, tablet, mobile PC, desktop PC, wearables, smart TV, TV set-top box, videogame console, e-reader, connected car en smart home.
Top tien meest ‘verbonden’ inwoners per land
Binnen de GfK Connected Consumer Index laten Hong Kong en Noord Amerika (USA, Canada en Mexico) de afgelopen twee jaar zien dat ze een stabiele positie op 1 en 2 innemen als de twee landen met de hoogste mogelijk ‘verbonden’ bevolking.
De bevolking van de Verenigde Arabische Emiraten loopt snel in op de koplopers. De Verenigde Arabische Emiraten stonden in 2015 nog op plaats 8 en de voorspelling is een stijging dit jaar naar plaats 3. Hetzelfde geldt voor Zwitserland waarvan de verwachting is dat zij Denemarken en Zweden dit jaar achter zich zullen laten door op plaats 8 te eindigen.
Andere landen, die volgens deze Index dit jaar een significante sprong voorwaarts hebben laten zien op het gebied van ‘aansluiting op Internet’, zijn Chili en Jordanië.
Belangrijke drijfveren voor de markt
GfK signaleert een groei in een aantal macro trends in connectiviteit over alle landen. In snelle groeimarkten, met name in het Midden Oosten, Afrika en opkomende landen in APAC blijft de adoptie van de smartphone de dominante trend. Dit is het primaire apparaat en vaak het eerste apparaat, waarmee consumenten hun aansluiting met data services zoeken.
Binnen de ontwikkelde markten, met name West Europa en Noord Amerika, zijn de drijfveren voor groei al in de volgende fase voor de ‘aangesloten consument’. Wearables, samen met connected cars (auto’s met Internet verbinding) nemen het voortouw. Beiden bieden nieuwe voordelen voor de consument. Smart Home technologie is ook een belangrijke kans.
Per land zijn de drijfveren ook significant. Chili heeft, ondanks de zwakke economie, een relatief aangenaam klimaat voor investeringen, als ook een hoge breedband penetratie in vergelijk met de rest van Latijns Amerika. Dit is terug te zien in de verkopen van Smart TV die het afgelopen jaar gegroeid zijn met meer dan 20%.
Voor meer informatie kijk op GfK Connected Consumer.