Als kwaliteitsprofessionals kennen we allemaal W. Edwards Deming. Hij geloofde dat individuen (lees: medewerkers) van nature geneigd zijn om goed en zinvol werk te doen. Door een gebrek aan vertrouwen tussen managers en medewerkers, gaan echter veel dingen mis. Wat kunnen we vandaag de dag nog van Demings gedachtegoed leren?
Deming staat bekend om zijn 14 punten. Deze stonden in schril contrast met de managementpraktijken van de jaren 70 en 80. Ze zijn de moeite waard om nog eens te lezen.W. Edwards Demings belangrijkste boodschap
Leiders moeten een diep vertrouwen kweken tussen managers en medewerkers, dat voortkomt uit een duidelijk doel (purpose) en gedeelde waarden.Veel managementdenkers hebben verder gebouwd op Demings filosofie. Maar zijn belangrijkste boodschap lijkt verloren gegaan: organisaties vernietigen meer waarde dan ze toevoegen door hun focus op kortetermijnresultaten, traditionele incentives en performance rankings. Leiders moeten diep vertrouwen kweken tussen managers en medewerkers, dat voortkomt uit een duidelijk doel (purpose) en gedeelde waarden. Logisch toch?
Deming en Peter Senge
Deming overleed in 1991. In datzelfde jaar ontsloeg General Motors 70.000 mensen. Sindsdien is ontslag heel gebruikelijk geworden voor bedrijven. Deming vroeg zich aan het einde van zijn leven af waarom zijn ideeën nooit helemaal zijn omarmd. Hierover schreef hij een brief aan Peter Senge, auteur van The Fifth Discipline:Our prevailing system of management has destroyed our people. People are born with intrinsic motivation, self-respect, dignity, curiosity to learn, joy in learning. The forces of destruction begin with toddlers — a prize for the best Halloween costume, grades in school, gold stars — and on up through the university. On the job, people, teams, and divisions are ranked, reward for the top, punishment for the bottom. Management by objectives, quotas, incentive pay, business plans, put together separately, division by division, cause further loss, unknown and unknowable.Hij schreef dit in 1990, maar ze zijn vandaag de dag nog even relevant. Als je zegt dat de manier waarop we onderrichten niet deugt, dan zeg je eigenlijk dat de maatschappij fundamenteel ziek is.