Het is voor toekomstige investeerders fijn om te weten hoe groot de kans is dat een start-up een succes gaat worden. Maar hoe kom je daar achter?
Als een ondernemer een nieuw bedrijf start, zijn er uiteraard allerlei partijen die graag goed willen kunnen inschatten wat de kansen op succes zijn. Veel onderzoekers en durfkapitalisten kijken vooral naar de kwaliteiten van de oprichter. Hoe goed is iemand erin om de financiering rond te krijgen, om de juiste mensen aan trekken en om stevige, langdurige groei te realiseren met – aanvankelijk – beperkte middelen? De man of de vrouw – iemands persoonlijkheid, ervaring, relaties – achter de start-up wordt als cruciaal gezien. Maar misschien is er een betere voorspellende component, suggereert onderzoek aan Harvard Business School: het idee achter het nieuwe bedrijf. Hoe goed is dat? Met als principe: goede ideeën maken veel meer kans op succes dan slechte. Onthutsend eenvoudig.
Vraag het de experts
De onderzoekers hebben gebruikgemaakt van een unieke database: de Venture Monitoring Service (VMS) van Massachusetts Institute of Technology. Deze dienst helpt entrepreneurs om hun nog in een vroeg stadium verkerende businessconcepten te ontwikkelen. De onderzoekers bestudeerden 652 ventures die gebruik hebben gemaakt van de VMS tussen 2005 en 2012. Deze VMS werkt als volgt. Als je een voorstel indient, krijgen ruim 100 ‘mentors’ – analisten, executives en investeerders die ruime ervaring hebben met jonge, nieuwe businesses – daar ter beoordeling een gestandaardiseerde samenvatting van, die wordt gemaakt door VMS-medewerkers. In die samenvatting staat wat het voorziene businessmodel is en wat de technologische eisen, belangrijkste klanten en implementatieobstakels zijn. Over de oprichter(s) wordt slechts summiere informatie gegeven. Met andere woorden: er wordt hoofdzakelijk gekeken naar het idee achter de start-up.
De mentors zijn streng: gemiddeld lopen ze warm voor nog geen 5 procent van de proposals die ze onder ogen krijgen. Uit het onderzoek blijkt nu dat de businessconcepten die enthousiaster worden onthaald door de mentors een veel grotere kans hebben om de zo begeerde commercialiseringsfase te bereiken. Met andere woorden: als de experts het idee achter de start-up zien zitten, is de kans op succes aanzienlijk. Advies aan entrepreneurs: probeer zo snel mogelijk adviezen over en beoordelingen van je concept te krijgen van deskundigen uit verschillende hoeken. Dat is de beste manier om je businessplan te consolideren – en investeerders zover te krijgen om een gokje op jouw idee te wagen.
Bron:Â HBS Technology & Operations Management Unit Working Paper