Wat medewerkers van hun managers verwachten blijkt in de afgelopen vijf jaar nauwelijks te zijn veranderd. Pr- en marketingbureau Ketchum onderzoekt jaarlijks welke kwaliteiten mensen verwachten van degenen door wie ze worden geleid. Al drie jaar lang staat steevast dezelfde kwaliteit bovenaan: leading by example (genoemd door 63% van de respondenten).
In het recentste onderzoek wordt dat gevolgd door open communicatie (61%), fouten toegeven en rustig omgaan met crisissituaties (beide 58%) en het beste naar boven brengen in anderen (57%). Ondertussen vindt in werkelijkheid slechts 24% van de medewerkers dat leiders effectief zijn en dat ze goed communiceren. De stemming is in mineur: slechts 17% denkt dat hun leiders volgend jaar beter zullen doen.Hoe je een betere leider wordt
De Ketchum-onderzoekers geven vijf manieren om een betere leider te worden:- Zorg voor heldere verwachtingen. Zeg geen dingen waar je later op terug moet komen.
- Wees transparant, door te luisteren en begrip te tonen.
- Kom met een heldere visie, waarin je fouten erkent en streeft naar verbetering.
- Bevorder leiderschap op elk niveau van de organisatie.
- Omarm en promoot diversiteit en gelijkheid.