Onder employee experience verstaan we alle momenten en manieren waarop een (potentiële) medewerker in contact is met de organisatie en waarbij zijn beleving gevormd wordt. Centraal staat de perceptie van de medewerker, niet de intentie van de organisatie. Die perceptie wordt ook beïnvloed door de verwachtingen die de medewerker heeft van zijn organisatie. Overtreft de geboden experience zijn verwachtingen, dan kleurt dat de werkbeleving positief.
Geschatte leestijd: 3 minuten
Inhoudsopgave
Gemak is een blijmaker
Een grote blijmaker is zorgen voor gemak. Verklein de kans op irritatie en vergissingen door werkprocessen te versimpelen. Digitalisering is een grote driver. Helaas went ‘sneller en makkelijker’ snel en zul je er medewerkers nauwelijks mee in het hart raken. Jeanne Meister, oprichter van Future Workplace zegt daarover in een interview met People Matters (2019): ‘iemands meest recente beste ervaring wordt de minimale ervaring die hij nog wil hebben, vooral op het werk.’
De verwachting overtref je gemakkelijk door een kleine aanleiding te gebruiken om een waar spektakel neer te zetten en lekker over the top te gaan. Wow! Dus niet wachten tot het 25-jarig dienstverband om iemand in het zonnetje te zetten, maar na drie jaar onverwachts flink uitpakken. Op verwachte en onverwachte momenten lol maken en spelelementen invoegen op het werk: fun makes it run.
Op verwachte en onverwachte momenten lol maken en spelelementen invoegen op het werk: fun makes it run.
Zingeving en employee experience
Behalve de lol gaat het natuurlijk ook om de dingen die wezenlijk zijn voor werknemers. Ergens bij willen horen – belonging – is een basisbehoefte van mensen die met de groei van onder meer de gig economie en flexwerken meer invulling nodig heeft. Van organisaties wordt verwacht dat zij zorgen voor het gemeenschapsgevoel: het dorps- en fanfaregevoel van vroeger. Inclusie hoort daar eveneens bij: het nog meer tegemoet treden van doelgroepen met extra zorg en begeleiding op basis van diversiteit, toekomstige medewerkers met beperkingen en nieuwe groepen op de arbeidsmarkt.
Zingeving geeft een diepere laag aan de employee experience. Het geeft de werknemer het besef dat hij niet alleen voor geld werkt, maar kan bijdragen aan een betere wereld. Hotelmedewerkers kunnen bijvoorbeeld getraind worden in het herkennen van mensenhandel. Ook vrijwilligerswerk onder werktijd is een belangrijke ervaring die de relatie met de organisatie versterkt.
Employee experience bestrijkt breed palet
De employee experience bestrijkt een breed palet. Bij organisaties die actief werken aan de employee experience zie je deze kenmerken:
- De medewerkers staan op de eerste plaats en de organisatie streeft ernaar haar medewerkers de beste versie van zichzelf te laten zijn.
- De organisatie heeft een holistische kijk op haar medewerkers: de héle mens is van belang, niet slechts de mens als medewerker. Inclusiviteit is van groot belang. Mensen moeten daadwerkelijk zichzelf kunnen zijn, met hun eigen sterktes, persoonlijkheid en perspectieven, en ze moeten zich thuis kunnen voelen.
- De uitwerking van de employee experience is geheel in lijn met de visie op de organisatie-purpose en missie, op de klantverwachtingen (de customer experience) en de visie op werkgeverschap.
- Bij innovatie en verbeteringen werkt de organisatie bottom-up. Er worden geen voorbeelden van buiten gekopieerd, maar er wordt juist gestreefd naar unieke oplossingen die passen bij de eigen organisatie.
- De organisatie meet frequent op medewerkersgeluk, de interne ervaringen en dienstverlening. Beslissingen worden onderbouwd met metingen en wetenschappelijk onderzoek.
- Innovaties en verbeteringen worden geïntegreerd opgepakt in de organisatie door intensieve samenwerking van alle betrokkenen en afdelingen, zodat een naadloos proces ontstaat voor de medewerkers óver afdelingen heen.
Bron: Handboek werkgeluk
Door: Ad Bergsma, Onno Hamburger, Erwin Klappe