Sommige medewerkers hebben er nog nooit van gehoord, terwijl het voor anderen intussen een vertrouwde collega is: de duurzaamheidsmanager. Deze collega is voor van alles en nog wat verantwoordelijk: van het bijhouden van wet- en regelgeving en het creëren van een duurzaamheidsstrategie tot energie- en afvalbeheer. Toch roept deze rol, zoals iedere andere relatief nieuwe functie, veel vragen op. Want wat doet een duurzaamheidsmanager nou echt? En hoe past dat binnen de organisatie en de organisatiedoelstellingen? Vier duurzaamheidsmanagers, die allemaal tussen 2022 en 2024 begonnen zijn, lichten ons graag in over hoe het er bij hun bedrijven aan toe gaat.
Een breed takenpakket
Duurzaamheidsmanagers kunnen zich dus met alle soorten taken op het gebied van duurzaamheid bezighouden. Het is aan organisaties zelf om de focusgebieden van hun duurzaamheidsmanager te definiëren, op basis van wat zij willen bereiken met deze nieuwe functie. Jorick Bots, manager duurzaamheid en MVO bij IT-dienstverlener ilionx, vertelt over zijn werkzaamheden: ‘Mijn takenpakket? Dat is echt heel breed: van interne en externe communicatie over onze duurzaamheidsinitiatieven, afvalmanagement op onze vestigingen, het coördineren van partnerships, het ontwikkelen van beleid en alles rondom compliance en certificeringen, tot aan de strategische integratie van duurzaamheid in onze IT-producten en -diensten. En dat is nog maar een fractie van alle taken. We hebben bij ilionx vier hoofdthema’s waar ik met mijn team verantwoordelijk voor ben: klimaat, diversiteit, inclusie & gelijkwaardigheid, lokaal & impactvol en vitaliteit.”
Focusgebieden van de duurzaamheidsmanager
Ook bij IT Business Partner Aces Direct heeft de duurzaamheidsmanager een aantal focusgebieden. Jordi Martin Lago, ESG en Compliance Officer bij Aces Direct, houdt zich bezig met privacy, kwaliteit, duurzaamheid en security. “Ik zorg voor naleving en continue verbetering op deze vier cruciale thema’s. Dat vergt veel tijd en aandacht, want de wetgeving op deze gebieden is complex en continu in ontwikkeling.
Bij Conclusion, businesstransformatie- en IT-dienstverlener, gaat het er net wat anders aan toe. Duurzaamheidsmanager Pim van Asch richt zich vooral op het versterken van het ESG-fundament binnen zijn organisatie. “Dat staat voor Environmental, Social en Governance. Ik houd me bezig met het versterken van onze milieustrategieën en het vastleggen van ESG-initiatieven in de bestuursstructuren en het beleid. Dit doe ik niet alleen voor onze organisatie, maar verwerk ik ook in oplossingen voor klanten. Zo wordt het ESG-fundament van ons allemaal.”
Duurzaamheidsmanager denkt aan meer dan het milieu
Het werk van een duurzaamheidsmanager blijkt dus breed, complex én goed voor het milieu. Maar is het ook goed voor de bedrijfsvoering? “Absoluut,” zegt van Asch (Conclusion). “Het werk dat een duurzaamheidsmanager doet, helpt de organisatie vooruit, ook op andere vlakken dan alleen duurzaamheid. Verantwoorde digitalisering en duurzaamheid gaan hand in hand. Digitalisering maakt je bedrijfsvoering efficiënter en accurater, wat niet alleen bijdraagt aan duurzaamheid, maar ook aan zakelijke groei. Neem bijvoorbeeld AI: als je deze technologie op een duurzame en ethisch verantwoorde manier inzet, kun je klanten sneller en beter helpen met complexe vraagstukken.
Van Asch is niet de enige die dit zo ziet. Bartek Kwapisz, directeur Marketing en Duurzaamheid bij Arval BNP Paribas (Arval), wereldwijd leider op het gebied van mobiliteitsoplossingen, herkent ook dat zijn werk de organisatie als geheel op een positieve manier beïnvloedt. “Ik houd me bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een cultuur die de teams inspireert en ondersteunt bij het bereiken van ambities op het gebied van duurzaamheid. Dit helpt met verduurzaming én met een verrassend brede reeks aan interne doelen, zoals digitalisering of automatisering.”
Niet alleen organisaties profiteren van deze ontwikkelingen, maar ook hun klanten, samenwerkingspartners en de wereld om ons heen. Martin Lago (Aces Direct), vertelt: “Om onze klanten te ondersteunen bij het maken van impact op ESG-thema’s ontwikkelen we nieuwe diensten. Een voorbeeld hiervan is het IT Retour Programma, waarmee we gevoelige bedrijfsdata verwijderen van oude hardware en deze vervolgens op een milieuvriendelijke manier afvoeren.” Duurzaamheid is voordelig voor de organisatie, biedt klanten meer kansen én helpt de wereld vooruit. Drie vliegen in één klap dus.
Met enige tegenzin
Deze voordelen zijn echter niet van de ene op de andere dag te merken. Het is voor medewerkers nog weleens lastig om hun nieuwe duurzaamheidscollega te accepteren. Van Asch (Conclusion) vertelt hierover: “Niet iedereen is direct enthousiast over bijvoorbeeld een nieuw, ‘groener’ mobiliteitsplan. En we merken dat pushen averechts werkt. Om weerstand te voorkomen, is het juist belangrijk om geduld te hebben, uit te leggen waarom we bepaalde keuzes maken en laten zien hoe deze bijdragen aan onze doelstellingen.”
Ook Bots (ilionx) ziet dat geduld de sleutel tot succes is. “Het wordt steeds makkelijker om medewerkers mee te krijgen in duurzaamheidsplannen. Het belang van duurzaamheid is inmiddels breed bekend. Door vanaf het begin veel aandacht te besteden aan uitleg en communicatie zie je dat collega’s inmiddels zelfstandig aan duurzaamheid denken bij het nemen van beslissingen. Zo’n gedragsverandering is echt mooi om te zien.” Duurzaamheidsmanagers zijn dus bekend met initiële weerstand binnen het team, maar merken dat dit ook weer voorbij gaat. Geduld blijkt hierin een wondermiddel te zijn.
In de praktijk
Wat ook wonderen doet, is het hebben van een praktische benadering. Martin Lago (Aces Direct) wil dat zijn collega’s niet het gevoel hebben dat ‘zijn’ duurzaamheidsstrategie ze beperkt of controleert, maar juist ondersteunt. “Dit probeer ik te bereiken door zowel hen als onze relaties mee te nemen in praktische verbeteringen, zoals het optimaliseren van onze processen of het automatiseren van inzichten. Zo merken zij meteen de impact van het werk.”
“Ervaringen uit de praktijk helpen ook met het meekrijgen van mijn collega’s”, zegt Kwapisz (Arval). “Arval heeft al een sterk bewustzijn van duurzaamheid. Zo zijn mijn collega’s bezig met de promotie van Arval Bike Lease, als onderdeel van een flexibel en gezond mobiliteitsbeleid dat bedrijven hun medewerkers kunnen aanbieden. Daarnaast sponsoren we Natuurmonumenten, die we met deze bijdrage al sinds 2007 helpen de natuur te beschermen. Dit betekent dat we als bedrijf al erg druk zijn met duurzame en gezonde initiatieven, en dat collega’s al begrijpen hoe duurzame oplossingen praktisch én aantrekkelijk kunnen zijn. Dit soort ervaringen maken het makkelijker om een draagvlak te creëren.”
Hand in hand
Het implementeren van een nieuwe rol is en blijft een uitdaging, maar met de juiste aanpak is het binnen no-time een vertrouwde collega. De waarde van deze rol is dan ook al duidelijk bewezen bij ilionx, Aces Direct, Conclusion en Arval, en is dat ongetwijfeld ook op andere plekken al het geval. De duurzaamheidsmanager is niet alleen cruciaal voor een gezondere wereld, maar ook dé sleutel voor een toekomstgerichte, innovatieve bedrijfsvoering.
Door: Jorick Bots, manager duurzaamheid en MVO bij illionx, Jordi Martin Lago, ESG en Compliance Officer bij Aces Direct, Pim van Asch, duurzaamheidsmanager bij Conclusion, Bartek Kwapisz, directeur Marketing en Duurzaamheid bij Arval BNP Paribas (Arval)