Managers kunnen veel leren over alignment, prestatieverbetering en zakelijke ecosystemen door het af te kijken van sportanalytics.
Sportanalytics zijn in. Professionele teams, amateurteams, de sportverslaggeving: iedereen gebruikt het om inzicht te krijgen in aspecten van sportieve prestaties en de sportbusiness.Vijf lessen van de sportanalytics voor bedrijven:
- Breng leidinggevenden van verschillende niveaus op één lijn In de sport moeten centrale beslissingen (werving van spelers, salarissen, strategie) worden genomen en overzien op verschillende niveaus. Afstemming tussen verschillende managementniveaus is dus cruciaal. Ook in het bedrijfsleven zouden CEO’s, middenmanagers en analytics-specialisten nauw moeten samenwerken en elkaar vaak moeten raadplegen bij belangrijke beslissingen. Sommige bedrijven, waaronder Procter & Gamble, hebben specifieke analisten als het ware op de bank gezet naast een executive.
- Focus op de menselijke kant Sportteams weten dat spelers zowel hun belangrijkste als duurste grondstof zijn. Ze monitoren nauwgezet individuele prestaties (gescoorde doelpunten, balbezit, doelkansen, enz.) én individuele prestaties in de context. In het basketbal bijvoorbeeld wordt geanalyseerd hoe het team presteert met en zonder een specifieke speler, of met combinaties van spelers (een zogeheten plus/min-analyse). Ook in bedrijfscontext zou je kunnen monitoren hoe de aanwezigheid van een specifieke medewerker de prestaties van een groep beïnvloedt. Zo zou je in een groot B2B-bedrijf voor verschillende klantgroepen kunnen evalueren hoe effectief een verkoopteam is bij verschillende teamsamenstellingen.
- Gebruik video en locatiegegevens In veel sporten worden alle bewegingen en posities van spelers en bal op het veld geregistreerd om te analyseren en prestaties te verbeteren. Ook bedrijven beginnen video en gps in te zetten. Een transportbedrijf als UPS realiseert bijvoorbeeld aanzienlijke besparingen door aan de hand van dit soort data routes te optimaliseren. Retailers maken soms video’s om rijen wachtende klanten te reduceren, of om te analyseren hoe klanten shoppen voor ze wat kopen.
- Werk binnen een groter ecosysteem Professionele sportteams zijn relatief kleine bedrijven. Veel inkomsten gaan naar spelerssalarissen. Voor onder andere analytics blijft niet veel over. Het gevolg is dat sportteams vaak met een breder ecosysteem van data, software en serviceproviders moeten werken. Essentieel in zulke partnerships is zo veel mogelijk van de partners te betrekken terwijl je je kerncapaciteiten intern houdt.
- Maak gebruik van analytics-fans Sommige beroepsatleten analyseren diepgaand hun eigen prestaties aan de hand van data, iets wat vaak tot sterke verbetering leidt. Bedrijven kunnen profiteren van individuen die iets met analytics hebben. Medewerkers die daartoe gemotiveerd zijn, kunnen hun eigen scores op specifieke criteria bijhouden (bijv. uit bestaande beoordelingsmodellen) om hun prestaties te verbeteren. Verkoopmensen met een zwak voor analytics zouden daarvoor bijvoorbeeld de grote hoeveelheid CRM-data en verkoopmanagementsystemen kunnen gebruiken.