Een vooruitziende blik op de toekomst is essentieel om de strategie op tijd aan te passen aan de grote mondiale veranderingen die zich al ontvouwen. Een futurist in dienst nemen is nog niet zo’n gek idee.
Veel ondernemers lijken zalig onnieuwsgierig over de grote krachten van verandering. Wij houden ons bezig met de dagelijkse gang van zaken en richten ons op de korte termijn in plaats van na te denken over de verdere toekomst. Het lijkt zo ver weg, dat het niet relevant voelt.
‘Futuring’ als strategie-instrument
‘Futuring’ is een systematisch proces voor het denken over, verbeelden en plannen voor de toekomst. Er is zelfs zoiets als futuristen, mensen die voorspellingen doen en mogelijkheden onderzoeken over de toekomst, gebaseerd op de huidige trends. Ondertussen bieden organisaties zoals de World Future Society relevante fora voor discussie en analyse.
Een techniek die futuristen toepassen is het identificeren van mega-trends. Een mega-trend is een wereldwijde, duurzame en macro-economische kracht die impact heeft op het bedrijfsleven, de economie, maatschappij, cultuur en ons persoonlijke leven. Maar dat wil niet zeggen dat alleen organisaties die wereldwijd opereren (zoals de VN, OESO of een select aantal van de Fortune 500 CEO’s en strategie-teams) moeten nadenken over de toekomst. Ze zijn voor iedereen relevant, zowel de publieke als private sector.
Megatrends zullen uiteindelijk toekomstig gedrag en de behoeften van consumenten vormgeven. Organisaties van alle soorten en maten moet zich niet alleen aanpassen, maar ook relevant mogelijkheden ontdekken om actief betrokken te raken bij de voortdurende veranderingen. Iedereen heeft een rol te spelen in het co-creëren van de best mogelijke toekomst.
Vijf wereldwijde megatrends
Op basis van meer dan 5000 pagina’s in uiteenlopende rapporten en onderzoeken over sociale, politieke en zakelijke trends, komen we tot deze vijf megatrends, die keer op keer weer opdoken. Ze worden ook beschreven in het Inquentia trendrapport 2015.
- De digitale samenleving
De digitale maatschappij verbindt zowel personen als objecten, digitaliseert goederen en diensten, verrijkt alles met informatie en automatiseert de menselijke arbeid.
- Vergrijzing
De wereldbevolking vergrijst, gemiddeld gezien. Een verhoudingsgewijs kleiner personeelsbestand ondersteunt meer senioren, die actiever en meer betrokken zijn als werknemers en consumenten.
- Urbanisatie
Meer en meer verhuizen we naar steden, vooral in de ontwikkelingslanden. Steden worden megagrote innovatieve laboratoria en katalyseren groei.
- Wereldwijde groei
Alles groeit: de bevolking, de economie en rijkdom. De derde wereld is de belangrijkste groeimotor als de wereldwijde middenklasse groeit, vooral in Azië.
- Duurzaamheid
De gevolgen van de klimaatverandering en de uitputting van niet-duurzame hulpbronnen zijn niet meer te ontkennen. Duurzaam ondernemen is een dringende noodzaak – en een concurrentievoordeel.
Start het gesprek
De vijf mega-trends zijn er al. Ze zullen de meesten onder ons niet onbekend voorkomen, maar te weinig managers denken serieus na over de consequenties voor hun organisatie. De hamvraag die elk bedrijf zich moet stellen is: ‘Wat betekent deze ontwikkeling voor ons?’. Een aantal van de mega-trends zal zeer zinvol zijn, en sommige niet. En er zijn zeker andere megatrends die we hier niet benoemen.
Als eerste stap moeten bedrijven gesprekken starten en op zoek gaan naar de megatrends die het meest op hen van toepassing zijn. Een futurist aannemen is eveneens een zinvolle stap.
Bron: Insead.com
Lees ook: Deze 50 trends zetten onze toekomst op z’n kop
https://www.sigmaonline.nl/2016/01/deze-trends-revolutioneren-onze-toekomst/
TIP!
Tijdens het 20e Nationaal Kwaliteitscongres presenteert Wim de Ridder zijn nieuwe boek over de toekomst: ‘Metamorfose, de nieuwe welvaart’.
Een korte vooruitblik op zijn keynote vindt u hier.