Commissarissen hebben meestal weinig inzicht in de onderneming waarop ze toezicht houden. En al helemaal niet in de dynamiek van de bedrijfstak.
Het is alweer meer dan tien jaar geleden dat de code-Tabaksblatt voor goed bestuur werd ingevoerd, maar er is nog steeds veel werk aan de winkel. In de meeste ondernemingen hebben de commissarissen geen overzicht en lukt het ze niet om strategische ondersteuning te geven bij de inspanningen van het management om langetermijnwaarde te creëren. Uit recent McKinsey-onderzoek blijkt dat slechts 34% van de (executive) bestuurders vindt dat hun raad van commissarissen volledig inzicht heeft in de strategie van hun onderneming. Slechts 16% is van mening dat de commissarissen de dynamiek van de bedrijfstak goed begrijpen. In een andere enquête werd aan C-suite-executives gevraagd waar de meeste pressie vandaan kwam om kortetermijnresultaten te leveren. Het vaakst genoemde antwoord: van de commissarissen.
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Verbeteradviezen
Dominic Barton (global managing director van McKinsey) en Mark Wiseman (CEO van de Canada Pension Plan Investment Board) stellen maatregelen voor om RvC’s sterker te maken en om commissarissen meer op de lange termijn te focussen:
- Stel onafhankelijke denkers en mensen met de juiste deskundigheid als commissaris aan.
- Zorg dat er strategische conversaties van topkwaliteit worden gevoerd tussen executives en commissarissen.
- Gebruik ook niet-financiële metrics bij performancemetingen.
- Ga intensieve contacten aan met je grote langetermijnaandeelhouders, vooral over je groeistrategieën.
- Betaal commissarissen meer – op voorwaarde dat ze in minder RvC’s zitten.
- Pas de mix van hun beloning zo aan dat de nadruk ligt op de langetermijnperformance.
Bron: Harvard Business Review, januari-februari 2015