Steeds meer mensen zijn op zoek naar hun hogere doel. Ze willen werken in een organisatie ‘die ertoe doet’. Van een wereld van individualisme en competitie, zijn we op zoek naar nieuwe, verbonden manieren van organiseren en werken.
We zien allerlei nieuwe bewegingen in de maatschappij die raken aan een nieuw gevoel, zegt Judith Manshanden in haar boek Tijd voor nieuwe zaken. Mensen kiezen bewuster – bijvoorbeeld door meer biologisch voedsel te kopen of in een elektrische auto te gaan rijden. Ook willen mensen meer samen doen, bijvoorbeeld door spullen te delen of te ruilen via onlineplatformen. Door deze bewegingen gaan we heel geleidelijk aan steeds meer leven vanuit verbinding met elkaar en onze omgeving.
Dat geldt niet alleen voor individuen: de zoektocht naar zingeving en saamhorigheid is ook terug te zien in het bedrijfsleven. Er ontstaan steeds meer nieuwe organisatievormen en businessmodellen die positieve waarde toevoegen aan de omgeving of waarbinnen mensen op andere, meer verbonden manieren met elkaar samenwerken. Voorbeelden zijn de adaptieve (agile) organisatie en de sociale ondernemingen.
Tegelijkertijd staan ook die vormen nog met één been in de oude wereld. Het eindstation is de verbonden organisatie, stelt Manshanden: een mix van een sociale onderneming en een adaptieve organisatie die op alle lagen van de organisatie vanuit verbinding werkt.
Het begint bij jezelf
Tijd voor nieuwe zaken beschrijft hoe je van hier naar daar komt. Het mag duidelijk zijn dat dat geen sinecure is. Als je de transitie naar een verbonden organisatie wilt maken, is alleen implementatie van een nieuw businessmodel of verduurzaming van de waardeketen niet genoeg. Het vraagt om een transitie die dieper gaat dan dat. Een andere manier van denken over economie en organisaties van belang. Want is financiële winst nog wel je belangrijkste drijfveer? Welke verantwoordelijkheden neem je als organisatie voor je omgeving? Hoe werk je met elkaar samen?
Verbonden ondernemen vraagt iets van jezelf – het vraagt om een verbonden manier van zijn. Voordat je een verbonden organisatie kunt bouwen, moet je deze overstap eerst in jezelf maken. Je moet écht gaan voelen dat je onderdeel uitmaakt van een geheel dat groter is dan jezelf. Een geheel waar je verantwoordelijkheid voor draagt en waaraan je met alles wat je doet een actieve bijdrage levert. Wanneer je dit voelt, zal je als vanzelf andere keuzes gaan maken.
Je hogere doel
Wanneer je zelf de overstap naar het verbonden wereldbeeld hebt gemaakt, zul je een verschil merken tussen jouw binnenwereld en de buitenwereld. Om dit verschil te overbruggen is een pioniersmentaliteit nodig. Dat is vereist moed en doorzettingsvermogen. Je kunt andere mensen niet dwingen de overstap te maken naar een verbonden wereldbeeld, maar je kunt ze wel inspireren.
Wanneer je als organisatie besluit de overstap te maken, is het belangrijk dat er een duidelijk koers gekozen is. Je hogere doel is hierbij je kompas. De overstap kist energie, maar daarna wordt het leuk. Je gaat werken vanuit intrinsieke motivatie en maakt keuzes die goed zijn mens en milieu.
Boek: Judith Manshanden – Tijd voor nieuwe zaken. Op weg naar je hogere doel, een nieuw businessmodel en een verbonden organisatie.
Video: Judith Manshanden – Wat zijn jouw persoonlijke drijfveren?