Recent onderzoek naar megaprojecten – gedefinieerd als projecten die meer dan een miljard dollar kosten – levert belangrijke inzichten en lessen op. Deze zijn vervat in vijf eenvoudige regels voor innovatie, die executives ook kunnen toepassen om minder ‘mega’-grootschalige projecten effectiever te managen.
Megaprojecten op tijd en binnen budget afronden is uiterst moeilijk, zo blijkt keer op keer. Een prominent voorbeeld is het Opera House in Sydney dat in 1973, ruim 10 jaar te laat en 1400% boven budget, zijn deuren opende. Waarom zijn dergelijke projecten zo moeilijk te managen? Redenen zijn onder meer technische problemen, veranderingen in design en operationele eisen, kostenstijgingen, geschillen over verantwoordelijkheid en nieuwe wetgeving. Hoe groter het project, hoe groter meestal de complexiteit. En complexiteit kan leiden tot onzekerheid, het niet kunnen voorzien van problemen, veranderende omstandigheden en onverwachte kansen die zich voordoen wanneer het project al loopt.Blijven innoveren
Een effectieve manier om onzekerheden te managen, is gedurende het project blijven innoveren, zo laat recent onderzoek zien. En dit lijkt niet alleen te gelden voor miljardenprojecten maar voor alle grootschalige langetermijnprojecten. De hier besproken vijf regels voor innovatie in grote risicovolle projecten vormen een leidraad voor managers om hun plannen en processen aan te passen, zodra zich kansen voordoen of omstandigheden veranderen. De regels zijn gebaseerd op bevindingen uit ruim 10 jaar onderzoek naar en betrokkenheid bij verschillende megaprojecten, waaronder:- Heathrow Terminal 5 (2002-2008), een nieuwe luchthaventerminal, hotel, parkeergarage, metro en luchtverkeerstoren; kosten £ 4,3 miljard.
- Infrastructuur voor de Olympische Spelen 2012 in Londen (2006-2012); kosten £ 6,8 miljard.
- Crossrail (2007-geplande opening 2018), 118 km spoorwegrails door Londen, inclusief 42 km spoortunnels, 10 nieuwe en 32 geüpgradede stations; budget £ 14,8 miljard.