Het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie is wereldwijd met 70% gedaald. Dat blijkt uit de Trust Barometer 2015 (edelman.com/2015-edelman-trust-barometer/) van pr-bureau Edelman. Nederland behoort van de 27 onderzochte landen tot de hardste dalers.
Volgens Edelman is de daling mogelijk te wijten aan het snelle tempo waarin bedrijven innovaties doorvoeren. In alle landen geniet overigens de levensmiddelenindustrie ondanks de daling aanzienlijk meer vertrouwen dan het bedrijfsleven. Ook blijkt dat opkomende markten meer open staan voor innovatie dan westerse markten.
Het pr-bureau meent dat een grote kans om het vertrouwen te herwinnen ligt bij de zogeheten ‘zwevende kiezers’, respondenten die aangeven zwak of neutraal vertrouwen te hebben. Dat betekent dat de sector meer moeite moet doen om deze groep beter te begrijpen en ook beter te betrekken.
Consumenten willen namelijk de redenen voor innovaties begrijpen en zien hoe deze bijdragen aan de samenleving. Ze verlangen hierover meer transparante communicatie. Volgens Edelman investeert de sector enorm in R&D, maar laat het kansen liggen in het vertellen van het hele verhaal.
Kijk ook op nowastenetwork.nl/terugdringen-van-voedselverspilling-door-innovaties/