Je kent het Beter Leven keurmerk? Dat met die drie sterretjes die vleeswaren of melk of ei producten opgespeld krijgen om aan te geven of de dieren een beetje fijn behandeld worden of niet? Ja, die. Goed om te weten, want bij de aankoop van goedkoper vlees of goedkope eieren word je toch wat bewuster en kies je toch eentje met wat meer sterren, het liefst die 3. Maar waarom doen we dat ook voor bedrijven?
Sven Rickli, mede organisatiepsycholoog en directeur van Nolost, postte op LinkedIn een stuk over hoe continu geroepen wordt dat het tekort aan capaciteit opgelost moet worden met meer werken, maar dat compleet de verkeerde manier is.
Goed stuk. En ik ben het eens ook.
En wat leuk was, was dat hij als afbeelding het Beter Leven Keurmerk eronder had gezet.
Dat zette te denken.
Gedachte–experiment
Als we het nou zo belangrijk vinden dat we voor dierlijke producten een keurmerk erbij plakken wat sommige van die bedrijven benadeeld (want ze krijgen maar 1 ster, dus moeten ze in prijs omlaag), waarom doen we dat ook niet voor hoe bedrijven hun mensen behandelen?
Tuurlijk, we hebben Great Places to Work en dat soort dingen, die aangeven waar het geweldig is, maar we zien nooit de bedrijven die slecht met hun mensen omgaan: de ‘Worst Places to Work‘ (en geloof me, dat zijn er wel een aantal).
Wat nou als de overheid een verplicht bedrijfskeurmerk invoert. Een Beter Werk keurmerk voor elk bedrijf. Met 3 sterren.
Wat nou als de overheid een verplicht bedrijfskeurmerk invoert. Een Beter Werk keurmerk voor elk bedrijf. Met 3 sterren. Waarbij met 0 sterren of 1 ster de mensen als grofvuil worden behandeld of mega zwaar en belastend werk hebben (destructief leiderschap, veel stress, etc), bij 2 sterren de mensen al wel wat ruimte krijgen, maar af en toe nog wel oneerlijk worden behandeld of dat winstgedrevenheid op de eerste plek staat, en bij 3 sterren dat mensen echt op de eerste plek staan en het enorm naar hun zin hebben en daarmee een goed en gezond leven hebben.
Elk bedrijf krijgt dan dat keurmerk met sterren. Bij de voorgevel van het kantoor, op de site, bij elke vacature en op elke factuur of bij het product wat ze leveren komt dan het keurmerk met hun aantal sterren te staan, voor iedereen om te zien.
Wat zou er allemaal gebeuren?
Let op eh, dit is een gedachte-experiment… alle verschrikkelijke bureaucratie en gezeik die hieruit zou ontstaan zou ik niemand willen aanraden. Dus overheid: niet doen alsjeblieft.
Maar goed terug naar de gedachte en wat er dan zou gebeuren: ik denk een hele hoop.
- De lage sterren bedrijven zullen opeens veel meer de urgentie voelen om beter met hun mensen om te gaan. Want ze gaan klanten verliezen en hun mensen lopen weg. Het besef dat er werkplekken zijn die veel beter zijn dringt door bij iedereen.
- Nieuwe mensen vinden, wordt rampzalig met 1 ster.
- De salarissen moeten omhoog gaan bij lage sterren. Bij 3 sterren blijven de salarissen gelijk of kunnen misschien ietsjes omlaag (maar niet te laag, want dan verlies je mogelijk een ster).
- De meeste sollicitanten gaan op zoek naar een 3 sterren bedrijf en doen daar hun uiterste best of gaan als ze wat minder werk willen verzetten bij een lager sterren bedrijf werken.
- Mensen kunnen kiezen voor een prima salaris bij een fijn 3 sterren bedrijf, of eisen een mega hoog salaris (een soort Gevarenvergoeding) voor het werken bij een 1 ster bedrijf.
- De klanten kiezen voor laag tarief 1 ster bedrijven (met misschien een lichte druk op hun morele verantwoordelijkheid) of gaan voor de 3 sterren. Overheden doen alleen nog maar zaken met 3 sterren bedrijven als blijk van goed voorbeeld. Overigens ben ik dan ook wel benieuwd welke overheidsorganisaties 1, 2 of 3 sterren krijgen.
- Meerdere 1 ster bedrijven veranderen of gaan failliet. Er blijven nog wel 1 ster bedrijven over die een zeer goedkope niche pakken. Maar of de mensen daar lang blijven als er genoeg alternatief is… I don’t think so.
En vast een hele hoop meer.
Gedachte-experiment bij jou
Als jij de organisatie waar je werkt 1, 2 of 3 sterren moet geven op het gebied van goed werkgeverschap en goed zijn voor de mensen, waar kom je dan op uit?
En wat zou er verbeterd moeten worden om een ster hoger te komen of op de 3 sterren te blijven (want natuurlijk zullen de standaarden voor 3 sterren op termijn ook hoger worden).
En wat zou jij doen als je weet dat het bedrijf waar je werkt 1 of 2 sterren heeft? Wat zeg je tegen je werkgever? Wat voor actie onderneem je?
En als je werkgever bent of eigenaar van een 1 of 2 sterren bedrijf en je komt daar nu achter. Wat zou je doen?
Als elk bedrijf en organisatie eens dit gedachte-experiment doet, zou het wat opleveren? Zou het wat teweeg brengen? Heb het er eens over in een volgend directie overleg of MT vergadering. Kijken wat er gebeurt. Ik ben benieuwd.
Door: Lennard Toma
Lennard Toma is afgestudeerd Arbeids- en Organisatiepsycholoog en spreekt, schrijft en adviseert organisaties over een volledig andere manier van organiseren waar floreren en werkgeluk de boventoon voert.