De InnovatieImpuls Onderwijs (IIO) heeft veel positieve resultaten opgeleverd. Dat blijkt uit onderzoek van SEO Economische onderzoek en ResearchNed.
Van 2011 tot en met 2014 konden scholen experimenteren met de vijf innovatieve aanpakken van de IIO om het dreigende lerarentekort af te wenden, onder voorwaarde dat het niet ten koste zou gaan van de kwaliteit of zou leiden tot meer werkdruk. Bijna 150 scholen in het primair en voortgezet onderwijs hebben meegedaan.
Primair onderwijs
Bij de IIO-aanpak voor het primaire onderwijs, SlimFit, vervangen scholen reguliere jaarklassen door ‘units’ van 70 tot 90 leerlingen, waarbij een breed samengesteld team elke leerling bedient op zijn/haar eigen niveau.
Het onderzoek toont aan dat de cito-scores van leerlingen bij SlimFit stijgen. De scores liggen gemiddeld 3% hoger wanneer scholengroepsoverstijgend onderwijs gecombineerd wordt met differentiatie van het onderwijs naar leertempo. De werkdruk voor leraren blijft gelijk.
Voortgezet onderwijs
Het vo experimenteerde met vier innovatieconcepten.
In het project E-klas ontwikkelen leraren zelf een elektronische leeromgeving samen met een student.
Bij Leerlingen voor Leerlingen maken oudejaarsleerlingen samen met een vakdocent en een mediaspecialist instructiefilmpjes voor onderbouwleerlingen.
Met Videolessen kunnen leerlingen op verschillende locaties tegelijkertijd dezelfde lessen volgen door een rechtstreekse videoverbinding.
Bij Onderwijsteams geven teams van leraren samen les aan grote groepen leerlingen in een digitale leeromgeving.
Het onderzoek toont aan dat leraren enthousiast zijn over de E-klassen en dat de kwaliteit op peil blijft. Bij Leerlingen voor Leerlingen zijn de eindejaarscijfers met circa 4% gestegen t.o.v. controlescholen. Bij Videolessen blijkt de winst vooral te liggen in het kunnen verzorgen van (kleine) vakken waar anders geen vakdocent aanwezig is. Onderwijsteams blijken te leiden tot hogere eindejaarcijfers.
5 voorwaarden voor vernieuwing
Uit de vijf experimenten zijn de volgende succesvoorwaarden af te leiden:
1. Veel betrokkenheid van leraren en schoolleiders
2. Goede begeleiding door (bovenschoolse) experts
3. Kennisuitwisseling tussen scholen
4. Creëren van inhoudelijke voorwaarden, zoals IT-infrastructuur
5. Ondersteuning van leraren met training
Bron: kennisland.nl    Â
Kijk ook op scholenmetsucces.nl.