Door de internationalisering van onze samenleving zijn internationale invloeden bijna niet meer weg te denken bij de uitvoering van projecten. Vestigingen in meerdere landen over de wereld zijn tegenwoordig niet alleen meer weggelegd voor de beursgenoteerde bedrijven. Door ontwikkelingen die communicatie makkelijker maken, het economisch potentieel in buitenlandse markten én de trend dat onze economie 24/7 is – en dus onze operating hours ook -, vestigen ook andere bedrijven zich steeds makkelijker internationaal.
Voor het vak projectmanagement heeft zich als gevolg hiervan een heel nieuw speelveld geopend met kansen, maar ook met vele valkuilen. Nationale projecten met alledaagse risico’s zoals tijdsdruk, compliancy met eigen wet- en regelgeving, budgetbeperkingen en teamdynamiek waren eigenlijk al complex genoeg. Door de internationale component wordt daar een nieuwe dimensie aan toegevoegd. Denk daarbij aan tijdsverschillen, andere wet- en regelgeving, geografische afstand en wellicht het belangrijkste maar meest onderschatte aspect wat extra complexiteit met zich meebrengt; de culturele verschillen. Kortom: er wordt meer geëist van de internationale projectmanager en van het vermogen van zijn of haar opdrachtgever om voorafgaand aan de start van het project direct juiste keuzes te maken. Bij elke fase van een internationaal project moeten vele keuzes worden gemaakt. Wij focussen ons in dit artikel op twee essentiële besluiten die juist aan het begin van het project moeten worden genomen: De keuze om de juiste projectmanager aan te stellen en de keuze om een project off-site (vanuit het hoofdkantoor) of on-site (met een lokaal team ter plaatse) aan te gaan sturen. Dit doen we omdat het effect van deze twee besluiten op het uiteindelijke succes van het project veelal wordt onderschat. De verleiding is groot om kosten te drukken door het project vanuit het hoofdkantoor te runnen en het project te laten aansturen door een bekende, alleen lokaal ervaren projectmanager. Een verkeerde keuze kan daarbij vaak maanden later grote problemen veroorzaken. Verloren geld, maar belangrijker vaak nog, verloren tijd. Bewustwording van -en juist anticiperen op- deze twee keuzemomenten kan dit voorkomen.