Toyota heeft een belangrijk deel van zijn concurrentiekracht te danken aan zijn professionele ideeënsysteem. Met ongeveer 1 miljoen geïmplementeerde ideeën per jaar heeft het bedrijf een ongekend concurrentievoordeel.
Het ideeënsysteem ligt aan de basis van de goede bedrijfsresultaten, zo zegt Toyota. In vergelijking met het Duitse Volkswagen: daar komen per jaar zo’n 17 auto’s per werknemer van de band, bij Toyota 29. Volkswagen verdient gemiddeld 540 euro op een auto, Toyota 1.647 euro.
Maar er zijn meer Japanse bedrijven die profiteren van het ideeënsysteem. Gemiddeld krijgen Japanse bedrijven ruim 30 ideeën per werknemer per jaar binnen, waarvan zo’n 87% ook daadwerkelijk geïmplementeerd wordt. In de VS en Europa ligt dat aantal veel lager. In de Japanse auto-industrie worden ieder jaar 60 ideeën per werknemer ingebracht. Bij de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania worden zo’n 50 verbeteringen per werknemer op jaarbasis geïmplementeerd.
De meeste ideeën (zo’n 80%) worden door mensen op de werkvloer ingebracht. Lean management dat van ‘bovenaf’ wordt gedicteerd heeft zijn langste tijd gehad. Korte metten maken met de 8e verspilling, daar draait het tegenwoordig om: het onbenutte potentieel van de werkvloer.
Lean in Tynaarlo
Niet alleen grote bedrijven in het buitenland profiteren van de toegenomen betrokkenheid van de werkvloer. Ook steeds meer Nederlandse organisaties realiseren zich dat de beste ideeën van de werkvloer komen.
Een mooi voorbeeld is de gemeente Tynaarlo in Drenthe, die de Lean-filosofie omarmde. Een aantal ambtenaren kreeg de vrije hand om de Toyota bedrijfsfilosofie toe te passen. Twee keer per week kwamen zes ambtenaren in wisselende samenstelling bijeen. Doel van de bijeenkomsten was om een aantal werkprocessen binnen het gemeentehuis goed in kaart te brengen. Omdat er teveel vanuit afdelingen werd gedacht, was er flink wat winst te behalen. Voorheen was bijvoorbeeld de gemiddelde doorlooptijd van een bouwvergunning 60 dagen. Deze kon al snel worden terug gebracht naar 30 dagen. En een sportsubsidie regelen nam vroeger acht weken in beslag, maar nu nog slechts enkele dagen.
Bron: Managementsite