Inspireren, leren en ontwikkelen, dat zou het doel van audits moeten zijn. Toch wordt dit in de praktijk lang niet altijd met interne audits bereikt.
Audits zijn in sommige organisaties een ‘moeten’ geworden, die eens per jaar uitgevoerd dienen te worden voor behoud van het kwaliteitscertificaat. Jammer, als je je bedenkt dat er zoveel rendement te halen is uit interne audits. De vraag is: ‘Hoe maak je een audit weer inspirerend en lerend?’
Een traditionele non-conformiteiten audit inspireert vaak niet meer. Alleen al de naam suggereert dat een audit erop is gericht dié afwijkingen te detecteren die ‘afwijken van’ of ‘niet conform’ de norm zijn. Kwaliteit gaat verder dan een voorgeschreven norm. Kwaliteit wordt gezien als datgene waarvan we allen zeggen dat het ‘waarde toevoegt’ voor klant en organisatie.
We raken hiermee al de filosofie van Lean Management. Die filosofie vormt de basis voor de auditvorm Lean Auditen. Bij Lean ligt de focus niet op controleren, maar juist op leren en vandaaruit het voorkomen van fouten in de toekomst.
Met een Lean Audit worden diepgaand de bronnen geanalyseerd die de oorzaak vormen van verspillingen of belemmeringen in het continu verbeteren. Hierbij worden alle betrokkenen in het proces betrokken en heeft de auditor de rol van coach en analyticus. Vanuit de analyse worden adviezen gegeven voor het aanpakken van deze oorzaken.
Een Lean Audit draagt daadwerkelijk bij aan de effectiviteit van de organisatie, voegt waarde toe voor klanten en inspireert medewerkers tot leren en continu verbeteren. Deze auditvorm gaat daarmee terug naar de essentie van waarvoor interne audits zijn bedoeld. Een hoger rendement van een interne audit is het resultaat.
Wilt u onderzoeken of processen effectief zijn ingericht met het oog op ‘waarde toevoegen voor klanten en verspillingen terugdringen’ of wilt u continu verbeteren nog beter verankeren in de organisatie? Lean Auditen combineert de principes van Lean Management met auditing. Meer weten over Lean Auditen? Download het gratis e-boek.