Unicorns – start-ups met een waardering van 1 miljard euro of meer – zijn zeldzaam. Van de ongeveer 10.000 start-ups in Nederland die meer dan 1 miljoen euro waard zijn, worden er slechts twee dozijn geclassificeerd als (bijna-)unicorns. Hoe kan je een start-up transformeren tot een unicorn? Uit onderzoek blijkt dat unicorns de volgende eigenschappen gemeen hebben.
10 principes van de Unicorn
Een geweldig idee
Unicorns zijn gebaseerd op disruptieve, schaalbare ideeën met het potentieel om aanzienlijke investeringen aan te trekken en een groot marktaandeel te veroveren.
Valideer de markt
Unicorns voeren grondig marktonderzoek uit, verzamelen feedback en testen hun concept via prototypes, pilotprogramma’s of minimum viable products (MVP’s) om de vraag te valideren en tractie te krijgen.
Krijg de juiste mensen
Unicorns hebben talentvolle medewerkers met diverse vaardigheden en passie. Ze bevorderen een cultuur van innovatie, wendbaarheid en excellentie.
Schaalbaar bedrijfsmodel
Unicorns zijn ontworpen voor snelle groei en maken gebruik van technologie om processen te automatiseren en efficiëntie te bevorderen.
Focus op de klant
Unicorns geven prioriteit aan klanttevredenheid en passen hun product aan om aan hun behoeften te voldoen, om mond-tot-mondreclame te stimuleren.
Vind vrienden
Unicorns zijn experts in het smeden van samenwerkingen met brancheleiders, investeerders, leveranciers en distributiekanalen om de groei te versnellen.
Investeer in imago
Unicorns investeren veel in marketing, verkoop en klantenwerving.
Volg het geld
Unicorns halen kapitaal op bij venture capitalists, angel investors of strategische partners om uitbreiding te financieren.
Wees wendbaar
Unicorns innoveren en itereren voortdurend om relevant te blijven in een snel veranderend landschap.
Houd de prijs in de gaten
Unicorns hebben een langetermijnvisie en richten zich op het opbouwen van duurzame waarde in plaats van kortetermijnwinsten.
De kansen zijn natuurlijk tegen je: ongeveer 90 procent van de start-up`s faalt, terwijl slechts zo´n 2 procent unicorn wordt. Door deze principes te volgen, kun je misschien de volgende unicorn van Nederland worden.
Bron: Boer&Croon
Door: Martijn Moerkerk en Dr. Killian J McCarthy
Martijn Moerkerk is partner strategy bij Boer&Croon
Killian J McCarthy is Associate Professor of Strategy Radboud University | Nijmegen School of Management