Bazen hebben veel te veel macht. Ze zadelen afdelingen op met torenhoge ambities en veel te strakke doelstellingen. Dat is absoluut niet van deze tijd, vinden de Deense bestsellerauteurs Lars Kolind en Jacob Bøtter.
De meeste organisaties zijn totaal vastgelopen, juist omdát ze zo traditioneel zijn georganiseerd. En dus is hun advies in het (nu in het Nederlands vertaalde) boek Unboss: weg met de bazen, richt afdelingen heel anders in, en geef medewerkers veel meer de vrije hand. Want dan komen groei, innovatie en werkplezier weer tot volle wasdom.
Hun boek is de aanjager van een beweging die zich steeds verder verspreidt. Logisch, want steeds meer bedrijven missen de boot en nieuwe generaties werknemers voelen aan dat het anders moet, en anders kan. Ze zijn goed opgeleid, willen geen baas meer en eisen de verantwoordelijkheid op. Ze willen unbossen, zélf hun beslissingen nemen en doorvoeren. Maar de meeste bazen houden dat angstvallig tegen. Gevolg: grootschalige verspilling van talent, tijd en geld. En veel frustratie, niet alleen op de werkvloer maar ook in de bestuurskamers.
In een organisatie die is ‘unbosst’, hebben werknemers geen functies meer, maar vervullen meerdere rollen. Dat geeft de organisatie een enorme flexibiliteit, en de werknemers veel energie en inspiratie. En dat versterkt de concurrentiekracht van de organisatie, bewijzen Kolind en Bøtter in hun boek Unboss.
Het inspirerende credo van de twee Denen is: iedereen, van hoog tot laag, kán het verschil maken in organisaties. ‘Weg met de oude structuren! Doe mee en unboss je organisatie, je team en jezelf’, zegt Lars Kolind.
Over de auteurs
Lars Kolind (66) transformeerde het Deense Oticon, wereldmarktleider op gebied van gehoorapparaten; het werd het meest geciteerde ‘unboss’-voorbeeld van de jaren negentig. Vanaf 1998 is Kolind als serie-ondernemer en investeerder betrokken geweest bij de start van meer dan 25 nieuwe ondernemingen. Hij is adjunct-hoogleraar aan de Universiteit van Aarhus.
Jacob_BøtterJacob Bøtter (26) is een van de oprichters van Wemind A/S, een Deense denktank en consultancyfirma die zich richt op het gebruik van sociale media. Voor zijn 18e had hij een virtuele ontwerpstudio opgebouwd, waar 250 ontwerpers in vijftig landen aan waren verbonden. Hij adviseerde twee premiers en meer dan honderd ondernemingen, en is als hoogleraar verbonden aan de IT Universiteit in Kopenhagen.