Op 20 juni reikt het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitskunde de jaarlijkse Business Improvement Award uit. Het is de 10e keer dat de Award wordt uitgereikt aan een kwaliteitsmanager die een bijzondere prestatie heeft geleverd of een opvallend project heeft gerealiseerd.
Fred Brands MSc., Senior Manager Quality & Compliance, Joh. Enschedé Amsterdam B.V.
Fred Brands maakte twee jaar geleden de overstap van Koninklijke Joh. Enschede in Haarlem naar Joh. Enschedé Amsterdam, een van de oudste, commerciële, speciaal drukkerijen in Nederland. Hij trof er een versnipperd managementsysteem aan dat uit verschillende, op zichzelf staande papieren tijgers bestond. Er waren verschillende loketjes en meer dan 1500 procedures en documenten. Brands’ belangrijkste taak was dan ook het managementsysteem om te bouwen tot een geïntegreerd, allesomvattend systeem, waar mensen echt iets aan hebben.
Voor iedere afdeling is een eigen systeem gemaakt. Geen one-size-fits-all, maar een gepersonaliseerd managementsysteem dat uit een heel scala aan subsysteempjes bestaat. De medewerkers houden het zelf in stand, zij weten immers het beste wat er veranderd is en wat aangepast moet worden. Fred Brands hoeft niet dus niet meer elk jaar alle procedures door te lopen. Zijn rol is nu veel meer faciliteren en coachen dan controleren en instrueren. Dat is de kracht van het nieuwe managementsysteem.
Willem Geuke, Senior QA-Engineer, Flowserve B.V.
Gedurende zijn 25-jarige carrière is ‘verbeteren’ de rode draad in het werk van Willem Geuke. Pas bij zijn huidige werkgever ontdekte hij dat wat hij doet een naam heeft: continu verbeteren. Hij bekwaamde zich in Lean Six Sigma en bleek in staat te zijn om groepen mensen te motiveren naar een verbetering toe.
Geuke werkt bij Flowserve BV, een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen, fabriceren en onderhouden van pompen. Als kwaliteitsfunctionaris gaf hij leiding aan een project dat de leverbetrouwbaarheid van de gemaakte onderdelen aanzienlijk moest vergroten. Hij gebruikte Lean Six Sigma tools en doorliep de vijf stappen van DMAIC. Met zijn team creëerde hij met behulp van de scrum-methodiek een applicatie waardoor alle afdelingen op elk moment van de dag aan de juiste klantenorders gingen werken. Dit leidde tot de beoogde significante verbetering van de leverbetrouwbaarheid. Een blijvende verbetering die uniek is voor het bedrijf en nu wereldwijd wordt toegepast.
Het 10e Business Improvement Event vindt plaats op donderdag 20 juni 2019. Meer informatie. Â