Ook managers zijn niet onfeilbaar. Nee het zijn soms net mensen, met hun goede en slechte eigenschappen.
Rudy Kor zet in zijn boek Managen = gewoon doen op twaalf onhebbelijkheden gewoontes van managers op een rij die zijn gebaseerd op de 2o onhebbelijke gewoonten die Marshall Goldsmith formuleerde in het boek Tot hier en nu verder:
- Altijd willen winnen.
De behoefte om kost wat het kost in elke situatie te willen winnen, wanneer het er wel toe doet, wanneer niet en zelfs wanneer het compleet irrelevant is. - Te veel waarde toevoegen.
De overweldigende behoefte om in elke discussie jouw duit in het zakje te doen. - Oordelen.
De behoefte om anderen de maat te nemen en jouw normen aan hen op te leggen. - Vernietigend commentaar leveren.
De onnodige sarcastische en valse opmerkingen waarmee je denkt scherp en gevat over te komen. - Antwoorden met ‘nee’, ‘maar’ of ‘echter’.
Overmatig gebruik van deze negatieve kwalificaties die heimelijk eigenlijk zeggen ‘ik heb gelijk, jij zit ernaast’. - Rondbazuinen hoe slim je bent.
De behoefte om mensen te laten zien dat je slimmer bent dan ze denken dat je bent. - Spreken wanneer je boos bent.
Emotionele wispelturigheid inzetten als managementinstrument. - Negativiteit of ‘ik zal je uitleggen waarom dat niet werkt’.
De behoefte om te pas en te onpas je negatieve gedachten te ventileren. - Achterhouden van informatie.
Geen informatie delen om anderen te slim af te kunnen zijn. - Geen erkenning geven.
Het onvermogen om te prijzen en te belonen. - Pronken met andermans veren.
De ongelooflijk vervelende manier om je bijdrage aan welk succes ook te overdrijven. - Je verontschuldigen.
De behoeft e om je ergerlijke gedrag te positioneren als een voldongen feit, zodat mensen het van je pikken.
Reflectie: Ben jij je bewust van je eigen onhebbelijke gewoonten (vraag anders medewerkers er eens naar…)?
Bron: Managen = gewoon doen – Rudy Kor/ Tot hier en nu verder – Marshall Goldsmith
Door: Rudy Kor