Het is een illusie dat je als leidinggevende alles onder controle hebt. Maar je kunt wel die indruk wekken. De volgende trucs helpen daarbij.
- Praat meer dan anderen, maar niet de hele tijd.
In westerse landen worden mensen die veel praten en het eerst het woord nemen als leiders gezien. Maar wie continu aan het woord is, wordt despotisch of vervelend gevonden (of allebei). - Onderbreek anderen van tijd tot tijd –
maar laat anderen jou niet te vaak interrumperen. Je vergroot je macht door ‘interruptieoorlogen’ op cruciale momenten in een vergadering te winnen. - Sla je armen over elkaar als je praat.
Wie dit doet, is volhardender en bedenkt meer oplossingen voor ingewikkelde taken. Door je armen over elkaar heen te slaan, geef je jezelf een impuls om er met extra energie en vertrouwen tegenaan te gaan. Maar doe je het te vaak of te krampachtig, dan kom je ontoegankelijk en onvriendelijk over. - Peptalk tegen jezelf.
Het verbetert niet alleen je zelfbeeld maar ook je prestaties. Het effectiefst: jezelf aanmoedigen (‘kom op, dit heb je eerder gedaan’) en toepassing van specifieke strategieën (‘volle kracht vooruit, nu!’). - Word af en toe boos.
Strategische aanwending van een wrevelige blik of geïrriteerd gebaar op zijn tijd (zoals wijzen) genereert een aura van competentie. Als je het maar mondjesmaat doet en voorzichtig bent. Continu gif spuwen ondermijnt je gezag en levert je de reputatie van rotzak op. - Twijfel je of je gaat zitten of staan, ga dan staan.
Dit is vooral van belang voor kersverse bazen. Als je gaat staan, wek je de indruk alles onder controle te hebben en moedig je anderen aan je gezag te accepteren. Kies positie aan het hoofd van de tafel, ongeacht of je zit of staat. - Sta incidenteel macht of status af aan anderen, maar maak duidelijk dat je dat vrijwillig doet.
Een van de effectiefste manieren om te laten zien dat je én machtig én welwillend bent, is een statussymbool aan anderen afstaan. Een ceo met wie ik werk, had een enorm hoekkantoor. Toen hij zich bewust werd van het ruimtegebrek in het pand, verhuisde hij naar een veel kleinere kamer, zodat medewerkers de grote ruimte konden delen.
Door: Bob Sutton
Bron: Management Executive