Data science wordt nog vaak gezien als een op zichzelf staande expertise. Dat is te begrijpen als het om een pilot gaat, maar binnen een organisatie dient iedereen basiskennis van data science te hebben. Sterker nog: het is essentieel als je de ambitie hebt om de transitie te maken naar een moderne, datagedreven organisatie.
Digitale toepassingen worden steeds intelligenter door technologische ontwikkelingen als machine learning en artificial intelligence. Wil je hier als bedrijf optimaal van profiteren, dan is het belangrijk om je te verdiepen in data science.
Een veelgemaakte fout is echter dat een organisatie één of meerdere data scientists aanneemt, die vervolgens zonder enige afstemming met de business hun kunsten mogen toepassen op de beschikbare bedrijfsdata. Door enkel expertise in te huren, realiseer je echter geen maximale impact. Iederéen binnen een organisatie heeft een zekere basiskennis van data science nodig, van het management tot de mensen op de werkvloer.
Hip datalake
In het Nederlandse bedrijfsleven is de kennis van data science nog vrij beperkt. Op managementniveau weet men vaak niet wat de mogelijkheden (en soms belangrijker: onmogelijkheden) zijn. Hierdoor kunnen ze het niet op de juiste waarde schatten, en weten ook niet wat ervoor nodig is om het tot een succes te maken. Je missie is nog lang niet geslaagd als je een team van vijf data scientists aanneemt en technologie koopt in de vorm van een ‘hip’ datalake.
Je missie is nog lang niet geslaagd als je een team van vijf data scientists aanneemt en technologie koopt in de vorm van een ‘hip’ datalake.
Transformatie
Inzetten op data science heeft impact op alle facetten van een organisatie. Dit vraagt om een grotere verandering. Om een transformatie naar een datagedreven organisatie succesvol te laten zijn is het daarom essentieel dat hoger en midden management basiskennis heeft van zaken als statistiek, algoritmes en technologie. Dit zorgt ervoor dat ze op hetzelfde niveau mee kunnen praten, een waardevolle stakeholder zijn in dataprojecten, en dat er daadwerkelijk beslissingen worden genomen op basis van relevante analyses en niet op onderbuikgevoel.
En zo moet elke laag van de een organisatie begrijpen wat data science is, hoe uitkomsten te interpreteren om op basis daarvan de juiste beslissingen te nemen.
Iedereen in beweging krijgen
De laatste jaren is er binnen bedrijven een sterk groeiende vraag naar trainingen op het gebied van data science. Die vraag komt vaak van managers met visie, die ervan overtuigd zijn dat ze ‘iets met data science moeten’, maar zich tegelijkertijd ook realiseren dat ze de hele organisatie mee moeten krijgen. Trainingen helpen dan om een positieve beweging binnen alle lagen van de organisatie op gang te brengen. Het helpt begrip te kweken, het zorgt ervoor dat iedereen mee kan praten en voorbereid is op wat komen gaat.
De midden managers zijn de ‘power users’, voor wie het belangrijk is om goed te begrijpen wat data science is en hoe je er beslissingen binnen operationele- en klantprocessen op kunt baseren.
Je kunt dan denken aan inspiratiesessies voor directies, waarbij op hoog niveau wordt gesproken over data science trends en methoden, en welke veranderingen er nodig zijn om het bedrijf er klaar voor te maken.
Het is ook van belang de managementlaag eronder aan te spreken. Zij zijn de ‘power users’, voor wie het belangrijk is om goed te begrijpen wat data science is en hoe je er beslissingen binnen operationele- en klantprocessen op kunt baseren.
Diep inhoudelijke trainingen zijn nodig voor de data professionals, de mensen die uiteindelijk de analyses doen en de modellen bouwen, en zo waarde creëren uit data.
Transformatie naar een datagedreven organisatie
Een dergelijk op elkaar afgestemd trainingsprogramma – versterkt door een intern gecreëerde kennis community – is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de hele organisatie dezelfde taal spreekt over zaken als data science, machine learning en AI. Op die manier creëer je draagvlak voor data science en leg je een solide fundament om de transformatie naar een datagedreven organisatie uiteindelijk te doen slagen.
Robert Monné is manager bij The Analytics Academy, een initiatief van ORTEC en de Universiteit van Amsterdam