In 2008 gooide Eberhard Dijkhuis het roer volledig om. Van een traditioneel aannemersbedrijf transformeerde hij zijn bouwbedrijf naar een Bouwteam van Waarde. Duurzaam, circulair en gezond bouwen komen hierin samen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Over het veranderproces en de cultuuromslag vertelt hij tijdens het 22e Nationaal Kwaliteitscongres.
In de jaren negentig van de vorige eeuw startte Eberhard Dijkhuis in het bedrijf van zijn familie. Al drie generaties lang is Dijkhuis een bekende naam als aannemer in de regio Hardenberg. Het was een traditioneel bouwbedrijf, vertelt Dijkhuis. ‘We konden alles en we deden alles, net als alle andere traditionele aannemers.’
Na zijn technische studie aan de TU volgde Dijkhuis een MBA aan de Twente School of Management. ‘Tijdens mijn MBA-studie was mijn bedrijf in alle projecten de casus. De traditionele bouwwereld kenmerkt zich door aanbestedingen, een verdienmodel op basis van meerwerk, het ‘uitknijpen’ van leveranciers, veel fouten en weinig innovatie. Ons bedrijf was heel flexibel, we leverden goede kwaliteit. Wij hadden een ISO 9001-certificaat en dat was best bijzonder voor een klein bedrijf als het onze. Maar tijdens mijn MBA-opleiding realiseerde ik mij dat we ons meer moesten gaan onderscheiden in de markt. Wat wij deden, dat was op alle bouwbedrijven van toepassing.’
Waarde leveren
Dijkhuis besefte dat hij op een andere manier wilde werken. Hij ontwikkelde een eigen visie op bouwen en wonen. ‘Ik wilde toegevoegde waarde gaan leveren. Geen cost-leader zijn, maar product-leader, niet op prijs concurreren, maar op product. Ik besloot niet meer mee te doen met aanbestedingen. Daar is de bouwwereld op gericht en dan gaat het meestal om de laagste prijs. In het begin was dat heel lastig, want ik liet projecten schieten en het heeft ons omzet gekost. Het personeel mopperde dat ik niet voor hen vocht, dat was heel moeilijk. Maar ik vond dat als dit mijn visie was, waar ik lang over had nagedacht, dat ik er dan vol voor moest gaan.’
Ik wilde toegevoegde waarde gaan leveren. Geen cost-leader zijn, maar product-leader, niet op prijs concurreren, maar op product.
Cultuuromslag
Het betekende een grote cultuuromslag en volgens Dijkhuis is dat een van de meest onderschatte factoren in de bedrijfsvoering. ‘Het gaat niet alleen om het meekrijgen van je personeel in de verandering. Ook de partijen waarmee je samenwerkt. Onderaannemers bijvoorbeeld werken 95 procent van hun tijd op de traditionele manier voor andere aannemers. Als ze voor ons werken, dan moeten ze op onze manier werken, dat betekent meedenken, innoveren, oplossingen zoeken voor problemen die ze tegenkomen. Dat is vaak heel lastig, dat zijn ze niet gewend.’
Bouw-biologisch bouwen
Een jaar of drie geleden kwam Eberhard Dijkhuis in contact met het Duitse bouw biologische instituut. Daar kwamen alle dingen bij elkaar, vertelt Dijkhuis. ‘Het gaat om de uitwerking van een gebouw op mensen. Er is tegenwoordig veel aandacht voor gezonde voeding en we weten dat we voldoende moeten bewegen. Een gezond gebouw hoort daar ook bij, met voldoende isolatie en ventilatie, veel groen, gebruik van natuurlijke materialen en energiezuinig. Duurzaamheid en gezond bouwen komen hierin samen.’
Er is tegenwoordig veel aandacht voor gezonde voeding en we weten dat we voldoende moeten bewegen. Een gezond gebouw hoort daar ook bij.
Bouwteam van Waarde
Bij een ander bouwbedrijf hoort ook een andere naam, vond Dijkhuis, maar het duurde even voordat een nieuwe term was gevonden. ‘We zijn geen ‘aannemer’ meer, we werken samen met architecten, onderaannemers, leveranciers en natuurlijk met de klant. We willen in vertrouwen samenwerken met vakmensen en waarde leveren aan onze klanten, maar ook bijvoorbeeld waarde toevoegen door een gezond gebouw neer te zetten en door duurzaam en circulair te bouwen. De naam Bouwteam van Waarde voldoet aan al die eisen.’
Circulair bouwen
Dijkhuis Bouwteam van Waarde is nu een van de koplopers in circulair bouwen. Bijna wekelijks wordt Eberhard Dijkhuis gebeld door studenten en andere geïnteresseerden omdat ze meer willen weten over duurzaam en circulair bouwen. ‘De circulaire economie kent twee kringlopen’, legt Eberhard uit. ‘Een technische en een biologische kringloop. De technische kringloop dat doet bijna iedereen. De biologische kringloop gaat om het gebruik van natuurlijke materialen. Daar zijn wij inmiddels al heel ver mee, we hebben veel kennis en lopen voorop in innovaties.’
Trots
Uiteindelijk is het goed gekomen. Wat startte in 2008 resulteerde in een uniek bouwbedrijf vandaag de dag. ‘We hebben heel veel nieuwe kennis opgedaan en geleerd van fouten. We proberen veel nieuwe dingen uit, zoals vlasisolatie of leemstucwerk. Hoe werkt het, is het goed te verwerken, is het bruikbaar, wat kost het? Daar steken we heel veel tijd in.’ Het bedrijf ging van dertig medewerkers terug naar twaalf en groeit nu weer naar twintig medewerkers. En groter hoeft het niet worden, zegt Dijkhuis: ‘Ik wil zelf blijven leren en betrokken blijven bij onze projecten.’
Het ISO-certificaat heeft Dijkhuis Bouwteam van Waarde niet meer. ‘Je moet dan opschrijven wat je allemaal doet, dat voegt voor ons geen waarde meer toe. Mensen voor wie wij een huis hebben gebouwd, zijn trots op hun huis. Dat is wat voor ons telt en daar kan geen certificaat tegen op.’
Eberhard Dijkhuis is eigenaar en bouwcoach bij Bouwteam Dijkhuis in Hardenberg. Hij maakt het verschil door samen met zijn team bij alles na te denken wat de toegevoegde waarde is. Dijkhuis is een van de sprekers van het 22e Nationaal Kwaliteitscongres.Â