We kunnen er niet meer omheen. Thuiswerken is een blijvertje en Nederlanders zijn er dol op. Vorige week bracht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) cijfers naar buiten over thuiswerken. Hieruit blijkt dat in 2023 zo’n 5,1 miljoen werkende Nederlanders soms of meestal vanuit huis werkten. In de praktijk komt dat neer op 52 procent van alle werkenden in Nederland. Wanneer we kijken naar de andere Europese landen, is Nederland koploper. Zweden staat met 45 procent op de tweede plek, gevolg door Finland met 40 procent. Maar welke verhalen schuilen er eigenlijk achter dat thuiswerkbureau en hoe kijkt het bedrijfsleven tegen het thuiswerken aan? We vroegen het aan een aantal thuiswerkliefhebbers en -experts.
Flexibiliteit voornaamste drijfveer voor thuiswerken
Voor veel Nederlanders biedt thuiswerken uitkomst. Naast dat het de mogelijkheid geeft om je werkdagen flexibeler in te delen, zijn we vaak productiever dan op kantoor en scheelt het veel reistijd. Ook biedt het kansen om je werk vanuit het buitenland uit te voeren. Dit ziet ook Kari Littley, expert op het gebied van employee wellbeing bij OneFit: “Hybride werken, een combinatie van werken op kantoor, thuis of op een andere locatie, is bij ons erg populair. Daarnaast is het bij ons mogelijk om drie maanden per jaar op afstand te werken vanuit een van onze kantoren in het buitenland. Deze flexibiliteit heeft verschillende voordelen die bijdragen aan de vitaliteit van medewerkers. Zij hebben meer tijd over om aan hun gezondheid te besteden, zoals het volgen van een sportlesje onder werktijd of het maken van gezonde(re) maaltijden. Thuiswerken kan ook bijdragen aan een goede werk-privébalans, mits een medewerker goed voor zichzelf zorgt. Het gebeurt nog regelmatig dat medewerkers wat langer doorwerken omdat hun reistijd wegvalt als ze thuiswerken. Dan is het ook de taak van de manager om hier goed op te letten.”
Een van de thuiswerkliefhebbers is Nicoletta Roselli, business consulting manager bij NTT DATA. Voor haar zijn er twee redenen waarom zij niet meer terug wil naar volledig op kantoor werken. “Thuiswerken bespaart mij veel reistijd – ongeveer twee uur per dag – en het verlicht bijkomende mentale stress. Denk hierbij aan overvolle treinen, vertragingen en het moeten plannen van mijn reis rond vroege of late vergaderingen. Daarnaast ben ik thuis productiever en ik heb een prettige werkplek gecreëerd. Momenteel ben ik zwanger, waardoor het verstandiger is om drukke plaatsen te vermijden, rustiger aan te doen, regelmatig pauzes te nemen en kleine wandelingen te maken. Door thuis te werken kan ik hier beter invulling aan geven.”
Thuiswerken niet altijd een keuze
Waar voor sommigen thuiswerken een keuze is, geldt dat niet voor iedereen. Dennis Valkema is General Manager Benelux bij Deel en laat weten dat er voor hem geen alternatief is: “Bij Deel werken we volledig op afstand en persoonlijk zou ik ook niet meer anders willen. Dit maakte het voor mij mogelijk naar Italië te verhuizen zonder van baan te hoeven wisselen. Daarnaast krijgen mijn vrouw en ik de ruimte om samen de zorg voor onze twee kinderen te dragen. Mijn dochter heeft een verstandelijke beperking en heeft elke dag veel zorg en verzorging nodig. Door vanuit huis te werken kan ik mijn eigen uren inrichten en meer zorg bieden zonder dat mijn productiviteit eronder lijdt.”
Ook voor Colin de Bruin, Software Engineer bij Visma Connect, is mantelzorg de voornaamste reden geweest om vanuit huis te werken. “Mijn situatie is anders dan dat van de meesten. Mijn vrouw was ongeneeslijk ziek. Zij is altijd zelfstandig geweest in haar doen en laten, maar toch maakte de mogelijkheid om thuis te werken een wereld van verschil. Mijn dochter naar school brengen, ophalen, naar het ziekenhuis, koken, zwemles. Het leven was al zo druk en gehaast. Thuiswerken gaf mij door de flexibiliteit veel meer rust. De meeste waarde die ik hecht aan thuiswerken is de tijd die ik kan spenderen met mijn gezin. Ik heb meer (kostbare) tijd met mijn vrouw kunnen doorbrengen en mijn dochter anders zien opgroeien. Voor mijn gevoel heb ik daar zo veel meer van meegekregen. Dat is voor mij het mooiste dat thuiswerken te bieden heeft.”
Thuiswerkbeleid must voor bedrijven
Waar een paar jaar geleden bedrijven nog moesten wennen aan het feit dat medewerkers het liefst thuis wilden blijven werken, zien we tegenwoordig dat bedrijven juist continu inspelen op deze behoeften. Uit bovenstaande praktijkverhalen komt sterk naar voren dat het een positieve impact heeft op de werk-privébalans, waardoor de medewerker ook beter in zijn vel zit. Toch liggen er ook wat addertjes onder het gras, want je wil ook niet dat alle medewerkers hun eigen gang gaan. Daarom hebben steeds meer bedrijven een thuiswerkbeleid waarin is vastgelegd welke mogelijkheden er zijn.
Dit ziet ook David Plink, CEO van Top Employers, terug in hun eigen jaarlijkse onderzoek naar HR-trends wereldwijd onder 2368 bedrijven met minimaal 250 medewerkers: “Twee jaar geleden had 82 procent van de Nederlandse bedrijven een thuiswerkbeleid, maar vorig jaar is dit percentage gestegen naar 94 procent. Dit is iets hoger dan het percentage van onze buurlanden, zoals België (93%), en hoger dan het Europese (92%) en wereldwijde (87%) gemiddelde. Binnen Top Employers nemen we de individuele voorkeur van onze medewerkers als uitgangspunt. Zij hebben de vrijheid om aan te geven waar zij het liefst werken: op kantoor, thuis of elders. Passend bij hun rol, locatie, persoonlijke voorkeur, team en verantwoordelijkheden buiten het werk, zoals gezinsleven, partner en familie. Dit wordt altijd in overleg met het team waarin ze werken afgestemd.”
Nieuwe generatie over thuiswerken
De nieuwste generatie op de werkvloer is ook zeer te spreken over de thuiswerkmogelijkheden, merkt Ingrid van Tienen, Director bij Ormit Talent op: “Een goede werk-privébalans staat hoog op het prioriteitenlijstje van Gen Z. Deze generatie is ambitieus, maar wil ook zijn werk en privéleven in evenwicht houden. Flexibiliteit, inclusief mogelijkheden voor thuiswerken, is voor Gen Z’ers dan ook cruciaal. Tegelijkertijd hebben ze behoefte aan vrijheid én duidelijke kaders, en waarderen ze samenwerking en leren van collega’s. Managers spelen een sleutelrol door een ‘secure base’ te bieden. Secure base leaders scheppen vertrouwen, geven autonomie en bieden medewerkers de ruimte. Op deze manier kunnen medewerkers zich ontplooien, risico’s nemen en fouten maken – en van daaruit natuurlijk groeien en leren. Kortom, secure base leaders zijn de leiders van de toekomst, en weten wat ze moeten doen om hun medewerkers te laten floreren. Vertrouwen op het gebied van thuiswerken speelt daarbij dus een belangrijke rol.”
Bron: Marcommit