Het lijkt het goede moment om kwaliteit en kwaliteitsmanagement eens te beschouwen vanuit het ruimte- en tijdperspectief. Welke ruimte neemt kwaliteitsmanagement in binnen een organisatie of een samenleving? En welke rol speelt de kwaliteitspersoon dan binnen die ruimte: sjahmaan, hofnar, strenge leermeester, politieagent, filosoof, ethicus, estheticus, …..??
De vakantie staat voor de deur, maar eerst nog naar het Summercamp in Letland. Ik weet niet meer het hoeveelste Summercamp dit is. De eerste was in ieder geval in 1999 in Parijs, toen een groep mensen die bezig was met het thema kwaliteit voor het eerst op die manier bijeenkwam. Een paar dagen met elkaar optrekken en gedachten uitwisselen rondom een bepaald thema. Dat alles zonder een gedetailleerd en een zo flexibel mogelijk programma. Net als onze Wintercamps, waarvan volgend jaar alweer de tiende editie is.
In het verleden heb ik me, soms bezorgd en soms kritisch, uitgelaten over de vraag of kwaliteitskundigen wel voldoende aansluiting hebben op de actualiteit en of ze zich wel voldoende realiseren dat veel van onze technieken en methoden goed toepasbaar zijn op actuele vraagstukken, met als gevolg dat aan de lopende band wielen opnieuw worden uitgevonden.
In mijn vorige column gaf ik al aan een onverwachte revival voor de aandacht van kwaliteit waar te nemen, het lijkt erop de kwaliteitskundigen nu echt in beweging komen. Het thema van het Summercamp is ‘A transformational change in our concept and practice in terms of the notion of ‘work’ or ‘labour’.
De achterliggende gedachte is dat er in Europa een groot aantal jongeren is dat geconfronteerd wordt met langdurige werkloosheid, toenemende sociale ongelijkheid en technologische ontwikkelingen die het risico van toenemende sociale ongelijkheid vergroot.
Opvallend maar ook verheugend dat ook de kwaliteitswereld zich dit aantrekt.
Niet alleen in Europa, ook de ASQ, de Amerikaanse Kwaliteitsorganisatie, is er blijkbaar mee bezig. Zij publiceerden recent een aantal artikelen met thema’s als: the Future of Leaderschip, the Future of the Internet, the Future of Global Aerospace & Defense, the Future of Manufacturing, the Future of Cities, the Future of Healthcare, the Future of Education, the Future of Energy, the Future of Customer Experience, the Future of Quality. In de komende Sigma’s gaan we zeker in op deze publicaties en ik hoop dat het veel zal losmaken.
In de Nederlandse Wintercamps is de toon altijd geweest van breed kijken en aansluiting zoek bij de actualiteit. Het thema van het volgende Wintercamp is ook daar weer een bewijs van (overigens staat het Wintercamp open voor iedereen die bereid is een open discussie met collega’s aan te gaan, zie de website van de NNK).
Het was de Dutch Academy for Quality, en dan met name prof. Olaf Fisscher, die ons het nieuwe thema heeft aangereikt. Het lijkt ons het goede moment om kwaliteit en kwaliteitsmanagement eens te beschouwen vanuit het ruimte- en tijdperspectief. Welke ruimte neemt kwaliteitsmanagement in binnen een organisatie of een samenleving? En welke rol speelt de kwaliteitspersoon dan binnen die ruimte: sjahmaan, hofnar, strenge leermeester, politie agent, filosoof, ethicus, estheticus, …..??
Kwaliteitsmanagement bekeken vanuit de ruimte- en tijdgedachte, roept ook de vraag op welke ruimte de instrumenten van kwaliteitsmanagement de uitvoerders feitelijk laat. Voor velen is het kwaliteitsmanagementsysteem (zeg maar ISO) een voorschrijvend en dus verplichtend (coersive) systeem, maar was het ook zo bedoeld? Kan het ook de ruimte invullen van een ondersteunend (enabling) systeem, waar voldoende ruimte is om vakmanschap en professionaliteit tot ontwikkeling te laten komen en niet aan te tasten?
Het begrip ruimte en wellicht ook tijd is ook op een andere manier te benaderen. Wat als we deze begrippen, derde en vierde dimensie, zouden inbouwen in onze benaderingen? Krijgen we dan andere modellen of juist niet? Nemen we dan een andere rol aan of juist niet? Sluiten we dan beter aan bij ontwikkelingen? Gaan we dan anders kijken tegen opleiden en begeleiden van de kwaliteitskundige?