In 2015 lanceerden Verenigde Naties de Sustainable Development Goals. Uit een onderzoek in 2018 onder 168 bedrijven in Nederland blijkt dat de SDG’s amper meegenomen worden in de bedrijfsstrategie.
De Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN zijn 17 ontwikkelingsdoelen gericht op wereldwijde maatschappelijke opgaven. Adviesbureau Sustainalize onderzocht in samenwerking met Tilburg University of en hoe grote Nederlandse bedrijven de SDG’s bij hun strategieontwikkeling betrekken.
168 bedrijven respondeerden op een uitgestuurde enquête. Ook werden er diepte-interviews uitgevoerd met 15 ondernemingen, waaronder Unilever, AkzoNobel, DSM, Interface, FrieslandCampina, KPN, Heineken, Bavaria, ABN AMRO, Rabobank, ING Bank en ASN Bank.
Bedrijfsstrategie
Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse bedrijven goed bekend zijn met de SDG’s (93%) 59% daarvan geeft in eerste instantie aan de SDG’s ook daadwerkelijk bij de strategie-ontwikkeling te hebben betrokken.
‘De kernvraag moet worden: hoe kunnen we de SDG’s in de bedrijfsstrategie betrekken, om met strategische keuzes en innovaties bij te dragen aan de realisatie daarvan?’
Uit de interviews blijkt echter dat hier vooral mee bedoeld wordt dat gerapporteerd wordt hoe de bedrijven bijdragen aan de realisatie van de SDG’s. ‘Dat heeft het gevaar in zich dat de SDG’s gebruikt gaan worden voor het beschrijven van de status quo, terwijl ze ontwikkeld zijn om op deze doelen echte versnelling te realiseren’, licht Rob van Tilburg toe. ‘Na deze periode van kennismaking met de SDG’s moet de kernvraag worden: hoe kunnen we de SDG’s in de bedrijfsstrategie betrekken om met strategische keuzes en innovaties bij te dragen aan de realisatie daarvan?’
Dit helpt:
Deze factoren zouden de strategische toepassing van de SDG’s bevorderen:
- Integreer de SDG’s in de bedrijfskundige strategie-opleidingen en strategiemodellen
- Verken of de mate waarin grote bedrijven presteren op de SDG’s een plek kan krijgen bij (overheids-)aanbestedingen
- Maak inzichtelijk wat de goede voorbeelden binnen het bedrijfsleven zijn, waarbij het accent niet uitsluitend ligt op het rapporteren over SDG’s maar vooral op hoe de SDG’s in de strategie van de ondernemingen kunnen worden geïntegreerd.
- Werk samen met organisaties binnen én buiten uw sector. Innovatie is namelijk essentieel voor het behalen van de SDG’s en dit kan resulteren in verrassende oplossingen met winst voor de samenleving én organisaties.
- Hou tijdens de integratie rekening met de onderlinge samenhang van alleSDG’s zodat de negatieve impact wordt geminimaliseerd en de positieve impact wordt gemaximaliseerd. De SDG’s zijn namelijk een samenhangend geheel. Als een bedrijf de overlappingen negeert en de SDG’s simpelweg niet, losstaand of een voor een afvinkt, riskeert ze ongewenste negatieve uitkomsten.
Na drie jaar kennismaken met de SDG’s is nu het moment om de SDG’s echt te integreren in het strategie-ontwikkelingsproces, zeggen de onderzoekers. ‘Zeker met het jaar 2020 in zicht, waar veel bedrijven hun lopende strategie op hebben ge-ent, vormen aankomende strategie-herzieningen een mooie kans om de SDG’s daarin een volwaardige plek te geven.’
Bron: www.sustainalize.com/nl
Leestip:
https://www.sigmaonline.nl/2018/07/zeven-duurzame-ontwerpprincipes/