Vrouwen aan de top communiceren hun prestaties anders dan hun mannelijke tegenhangers. Daardoor zien topmannen hen – onbedoeld – vaak als minder geschikte leiders.
Met een paar eenvoudige communicatietechnieken maak je als topvrouw al veel verschil. Het is een feit: vrouwelijke leiders praten bescheidener over hun successen. Ze hebben ook meer woorden nodig, voeren minder cijfermatig bewijsmateriaal aan (waaronder financiële resultaten), zijn minder direct, maken minder oogcontact, aarzelen meer, gebruiken vaker stopwoordjes, praten minder in de ik-vorm. Dat soort dingen. Omdat mensen een voorkeur hebben voor wat op ze lijkt, kunnen zulke ‘vrouwelijke’ communicatie-eigenaardigheden in de door mannen gedomineerde businesswereld ongunstig uitpakken voor vrouwelijke topmanagers. In de perceptie van (top)mannen stralen vrouwen met deze manier van communiceren geen vertrouwen, autoriteit en vakbekwaamheid uit. Mannelijke leiders hebben onbewust een voorkeur voor een ‘mannelijke’ communicatiestijl, die tot op zekere hoogte haaks staat op de vrouwelijke. Die mannelijke stijl klakkeloos imiteren is voor topvrouwen echter riskant: ze riskeren agressief, egoïstisch en onvriendelijk over te komen – wat niet helpt als je mensen moet motiveren.Waar gebeurd Een topvrouw, laten we haar Jenny noemen, leidde een project waarmee ze in één maand tijd 25 miljoen dollar verdiende voor een Fortune 50-bank. Ze maakte daarnaast via een hervorming de acquisitie van diverse concurrenten mogelijk. Nu is Jenny chief information officer van een Fortune 50-technologiebedrijf. Ondanks haar prestaties komt Jenny op mannelijke collega’s onvoldoende over als competente leider. Haar werkgever stuurt haar naar een cursus executive coaching.
Hoe dan wel: zes communicatielessen
Als topvrouwen op een andere manier communiceren over hun prestaties, verbaal en non-verbaal, versterkt dat én de perceptie dat ze krachtige leiders zijn én vergroot het hun promotiekansen. Dat betogen executive coach Annet Grant en onderzoeker Amanda Taylor. Zij analyseerden minutieus video-interviews met twintig topmannen en twintig topvrouwen uit Fortune 50-bedrijven. Insteek was de vraag: op welke successen in uw carrière bent u het meest trots? De subtiele verschillen die zij op het spoor kwamen, consistent met eerder genderonderzoek, zijn uiteindelijk uitgemond in de volgende communicatietechnieken voor vrouwen in topfuncties:- Start sterk Concentreer je op het vermijden van opvulwoordjes (uh, uhm) voor je gaat praten. Structureer je antwoorden als volgt. Herhaal aan het begin een gedeelte van de vraag of mededeling waarop je reageert. Dat werkt ongeveer als een kop in een geschreven tekst. Structureer wat je verder zegt in je hoofd als een bulletlist onder die kop.
- Houd het kort Oefen jezelf in snel denken. Blijf to the point. Vermijd lange uitweidingen. Zie een hiërarchische structuur voor je met de centrale boodschap bovenaan. Elk nieuw punt dat je ter sprake brengt, link je aan die centrale boodschap. Waarna je dat punt kort illustreert. Kom geregeld terug op de centrale boodschap na zo’n beknopte toelichting.
- Geef de dimensies aan Focus op de toekomst en vermeld de impact van je prestatie of idee om het grotere plaatje te schetsen. Dat maakt je antwoord vollediger en complexer. Praat meer over cijfers, de financiële impact en producten – zonder dat het meer tijd kost.
- Trek het naar je toe Gebruik de ik-vorm, vooral als je het hebt over je individuele successen en bijdragen.
- Beheers je gebaren Gebruik alleen (hand)gebaren die je onderstrepen wat je zegt. Niet met dingen spelen of ergens aan frutselen dus. Kijk je gesprekspartner aan (direct oogcontact).
- Straal warmte uit Vroeger vond men aardig zijn een zwaktebod voor leiders. Nu wordt het als onontbeerlijk gezien. Of het is via een glimlach of andere spontane gezichtsuitdrukking, met warmte inspireer je anderen. Overdrijf niet, reageer gewoon zo natuurlijk mogelijk.