Supply chain management speelt steeds vaker een rol in de boardroom. Supply chain directeuren maken deel uit van de directie, waar ze samen met CEO’s, COO’s, CMO’s en CFO’s de strategische richting van het bedrijf vormgeven. Supply chain management is het nieuwe bedrijfskunde: het gaat over de strategische coördinatie van verschillende functies en partijen, bekeken vanuit een langetermijnperspectief met klantwaarde als uitgangspunt. Zo verbindt het de kernactiviteiten van commercie, operatie en financiën.
De belangrijkste reden dat de supply chain directeur meer stem krijgt, is dat supply chain management bij uitstek geschikt is om de verschillende perspectieven van het bedrijf met elkaar in balans te brengen. Enerzijds het commerciële perspectief, dat erbij gebaat is zo dicht mogelijk op de wensen van de klant te zitten en liefst altijd ‘ja’ verkoopt. Anderzijds het financiële perspectief, dat oog heeft voor de beperkte resources, en dat het hoogste rendement op het geïnvesteerde kapitaal wil behalen. Deze soms tegenstrijdige visies komen samen in de het primaire proces: dat moet de klantwensen optimaal vervullen tegen zo laag mogelijke kosten. De supply chain directeur verenigt deze perspectieven in samenspraak met de verschillende stakeholders.
De regisseur van waarde
Supply chain management heeft daardoor twee rollen gekregen. Enerzijds is het de operationele functie die ervoor zorgt dat alle processen in de keten, van inkoop tot en met retouren, zo effectief en efficiënt mogelijk verlopen, ook wel bekend als het rijtje plan, source, make, deliver, tegenwoordig vaak aangevuld met service. In een gemiddelde organisatie wordt deze functie ingevuld door de supply chain manager.
Daarnaast is er de strategische rol van de supply chain manager of directeur als regisseur van waarde. Die gaat altijd uit van het creëren van de optimale klantwaarde tegen zo laag mogelijk kosten. Daartoe zal hij continu in contact staan met de andere strategische functies in het bedrijf, om een optimale afweging te maken die leidt tot het beste resultaat voor het bedrijf én de keten. Zijn methode start bij de overtuiging dat samenwerken meer oplevert dan individueel optimaliseren en dat daarvoor vertrouwen, informatie en een sterke focus op een gezamenlijk doel nodig is.
Naar een nieuw paradigma
Deze nieuwe visie op supply chain management als integrale managementfilosofie staat niet op zichzelf, maar is geworteld in een strategische ontwikkeling binnen het internationale bedrijfsleven. De snelle ontwikkelingen in de wereld en de toenemende kansen die techniek en data bieden, maken dat de traditionele manier van werken in veel gevallen niet meer het gewenste resultaat biedt. Centraal, hiërarchisch, met starre planningen; er hoeft maar iets te gebeuren en het kaartenhuis stort in elkaar. Succesvolle bedrijven functioneren steeds meer als een onderdeel van een netwerk, waarin organisaties op basis van hun waarde en kennis bijdragen aan een responsieve manier van werken. Om supply chain management als integrale managementfilosofie te kunnen toepassen, is het belangrijk te beseffen dat het onderdeel is van de wereldwijde ontwikkeling van een nieuw managementparadigma.
Bron: Regisseer de keten