Bijna alle bedrijven staan voor grote strategische uitdagingen. Om die te overwinnen moeten bedrijven hun sterke punten zorgvuldig afwegen tegen datgene wat de markt zal belonen. Dat lukt alleen als de onderneming een bepaald niveau van strategische volwassenheid heeft bereikt. Weet dus wat de fundamentele beperkingen zijn die uw bedrijf tegenhouden en pas de koers daarop aan.Â
Strategy& (de strategieadviesbusiness van PwC) heeft een eenvoudige diagnostische tool ontwikkeld – en online gezet – waarmee je binnen een paar minuten de strategische volwassenheid van je onderneming kunt bepalen: de Strategy Profiler.
Een bedrijf is coherent als het zijn waardepropositie en onderscheidende capaciteiten op één lijn heeft met de juiste marktopportunities.
De bedrijfsvolwassenheid wordt bepaald door hoe ver je bent op de weg naar coherentie. Een bedrijf is coherent als het zijn waardepropositie en onderscheidende capaciteiten op één lijn heeft met de juiste marktopportunities. In de tool worden 11 niveaus van strategische volwassenheid onderscheiden.
11 niveaus van strategische volwassenheid
- Strategisch op drift. Deze bedrijven falen of hebben stom geluk. Er is geen zinvolle strategische richting en geen inzicht in hoe ze waarde creëren.
- Ongedifferentieerd. De producten en diensten concurreren effectief maar hebben geen gefocuste identiteit die ze onderscheidt. De producten zijn relatief simpel te kopiëren (dus weinig duurzaam concurrentievoordeel).
- Onderbenut. Er is relevante strategische richting en goede uitvoering, maar de strategie ontbeert coherentie: hij is gebaseerd op het volgen van uiteenlopende richtingen, al gaan die slecht samen. Deze bedrijven riskeren te verliezen van gefocustere concurrenten.
- Portfoliobeperkt. Deze bedrijven bieden een diverse groep producten en diensten aan, wat het zeer moeilijk maakt om het eens te worden over de bedrijfsbrede prioriteiten.
- Ongefocust. Deze bedrijven zijn aardig goed in veel dingen maar nergens echt geweldig in. Ze weten niet aan welke capaciteiten ze prioriteit moeten geven.
- Afgeleid. Deze bedrijven hebben een coherente identiteit gedefinieerd maar kunnen het moeilijk weerstaan om zich te laten afleiden: ze gaan voor marktkansen die niet in lijn zijn met hun strategie.
- Middelenbeperkt. Het is lastig voor deze bedrijven om financiering te vinden voor uitvoering van hun strategie. Het is moeilijk en kostbaar om de benodigde capaciteiten op te bouwen. De executives denken dat hun financiële situatie het niet toelaat om de gedurfde stappen zetten die eigenlijk nodig zijn.
- Capaciteitenbeperkt. Bedrijven beschikken niet over de kennis, vaardigheden of technologie die nodig is om hun capaciteiten te ontwikkelen naar topniveau of om ze organisatiebreed op te schalen.
- Overrekt. De coherente identiteit die het bedrijf voor zichzelf heeft gedefinieerd, is zo ver verwijderd van de status-quo dat het zijn doelen niet kan realiseren.
- Coherent. Krachtige waardepropositie, een paar onderscheidende capaciteiten die de waardepropositie ondersteunen. Consistentie.
- Superconcurrenten gebruiken hun coherentie om hun toekomst vorm te geven. Ze passen hun capaciteiten toe op een breder scala van uitdagingen en prijzenswaardigere doelen, bedienen de fundamentele behoeften en wensen van hun klanten, en leiden hun bedrijfstak. Ze spelen het spel zeer goed – én ze veranderen de spelregels.
Op welk niveau bevindt uw bedrijf zich? Hoe volwassen is uw bedrijf?Â
Bron: Strategy+business, juni 2017
Leestip:
https://www.sigmaonline.nl/2016/01/vergroot-uw-concurrentiekracht-met-het-toyota-ideeensysteem/