Om een sterke portfolio te ontwerpen en te onderhouden moet je een duidelijke richting aangeven. We noemen dit strategische sturing en het bestaat uit het schetsen van je strategische richting, de vereiste organisatiecultuur en het corporate image dat je naar de buitenwereld wilt uitstralen. Als je deze strategische portfoliosturing eenmaal hebt gedefinieerd, heb je alles wat nodig is om je portfolioacties te bepalen.
Organisatiecultuur
Geeft het belangrijkste gedrag aan dat mensen in jouw bedrijf moeten vertonen om de strategische richting te implementeren die je voor jouw organisatie hebt geschetst. Hier beschrijf je welke ‘enablers’ je gaat inzetten om de gewenste cultuur mogelijk te maken.
Merkimago
Geeft aan hoe je wilt dat de buitenwereld je ziet. Hieronder vallen klanten, stakeholders, aandeelhouders en media. Je gewenste externe imago moet in overeenstemming zijn met je strategische richting en organisatiecultuur.
Strategische richting
Geeft je aspiraties voor jouw organisatie aan. Hier maak je expliciet waar je wilt spelen en welke financiële performance je hoopt te bereiken. Strategische richting draait om het bepalen wat voor soort bedrijf je wilt opbouwen of worden.
Portfoliosturing
Jouw strategische sturing biedt een heldere context voor portfoliomanagement. Het helpt je de portfoliosturing voor resource-allocatie en portfolioacties te bepalen. Portfoliosturing geeft expliciete grenzen aan om te begrijpen waarop te focussen en waarop niet, waar te investeren en wat af te stoten, of wat te exploreren en wat niet.
Overall sturing
Bepaal…
- de financiële performancefilosofie
(bijvoorbeeld veilige dividenden, groeiperformance etc.) - de arena’s waarin je op lange termijn wilt spelen
(bijvoorbeeld markten, regio’s, technologieën etc.) - strategische key resources en te ontwikkelen capaciteiten
(bijvoorbeeld tech resources, businessmodelgrondslagen etc.)
Exploitatiesturing
- korte termijn financiële performancetargets
- businessmodelverbeteringstargets
(bijvoorbeeld technologie-investeringen, businessmodelverschuivingen) - hoe waardeproposities te ontwikkelen of te verbeteren voor de bestaande portfolio
Exploratiesturing
- performancerichtlijnen om exploratieprojecten te prioriteren
(bijvoorbeeld omvang van de kans, omvang markten, omvang kostenbesparingen etc.) - exploratiegrenzen en strategische fit
(bijvoorbeeld nieuwe arena’s of niet, nieuwe businessmodellen of niet, nieuwe technologieën of niet etc.) - key resources en capaciteiten om te prioriteren
(bijvoorbeeld tech resources, grondslagen van businessmodel etc.)
Transfersturing
Bepaal…
- beheer van hoe exploratieprojecten geïntegreerd zullen worden in bestaande divisies met een eigen winst- en verliesrekening of hoe nieuwe worden opgezet
- beheer van hoe exploratieprojecten beschermd worden tegen opslokking door dominante gevestigde businessmodellen
Bron: Het onoverwinnelijke bedrijf
Door: Alex Osterwalder, Yves Pigneur