Het doel van storytelling is het overbrengen van een boodschap. Storytelling kan ook worden gezien als het vertellen van geloofwaardige verhalen die relevant zijn voor je doelgroep en die ervoor zorgen dat er een samenhang ontstaat tussen gebeurtenissen. Het Storytelling Canvas stelt je in staat om collectief verhalen te ontwerpen die aanslaan, door gebruik te maken van visuele, engagerende, inzichtvolle, gecontroleerde en inspirerende elementen.
Uitleg
Jouw publiek
Naast weten wat je wilt bereiken, dien je ook te begrijpen wie je publiek is. Vraag jezelf af: Waar houden ze van? Waarom zouden ze naar jouw verhaal moeten luisteren? Als er sprake is van verschillende soorten publiek, zijn er ook verschillende verhalen. Om het publiek in kaart te brengen kun je gebruikmaken van de rechterkant van het Waarde Propositie Canvas. Het is ook belangrijk om je aannames te toetsen: keer, terwijl je een verhaal ontwerpt en vertelt, terug naar je ‘persona’ en update deze met eerdere leerervaringen.
Voor en na
Om betekenisvol te zijn, dient jouw verhaal het publiek op een of andere manier te veranderen. Als je klaar bent, moeten hun overtuigingen, emoties of kennis veranderd zijn. Vraag jezelf af, hoe het publiek tegenover jouw doel stond voordat ze jouw verhaal hoorden. Waar wil je dat ze aan denken als je klaar bent met je verhaal? Hierbij is het cruciaal dat je probeert dit vanuit het perspectief van het publiek te definiëren.
De emotionele achtbaan
Een goed verhaal heeft ups en downs, en dus geen vlakke lijn. Nu is het tijd te bedenken hoe je je eigen emotionele achtbaan kunt ontwerpen. Waar zit voor jou het climaxmoment? Dit is het moment dat je wilt gebruiken om je belangrijke punt te maken.
Drie akten
De meeste goede verhalen zijn verdeeld in drie delen: een begin, midden en eind. Dat is ook het geval bij het Storytelling Canvas. Aan het begin schets je de sfeer, de setting. In het midden zit het stuk van je verhaal waar de boodschap in zit. En het eind is waar je je publiek wilt achterlaten: in een nieuwe gemoedstoestand. Verdeel de argumenten, voorbeelden en anekdotes. En stop ook een beetje humor in de drie akten. Bekijk daarna de emotionele achtbaan opnieuw. Heb je je idee gevolgd? Of wil je je idee veranderen? Als je de delen van je verhaal organiseert, is het ook belangrijk om tegemoet te komen aan verschillende luisterstijlen. Bedien eerst de rationele, georganiseerde luisteraars: zij willen een duidelijk beeld hebben van waar je het over hebt, om te bepalen of ze überhaupt willen luisteren. Vergeet daarentegen de anderen niet. Emotionele luisteraars zijn geduldiger, maar deze hebben emotie nodig, anders raken ze verveeld. Als je dit alles hebt ingevuld, heb je een blauwdruk voor je verhaal.
- Wil je meer handige modellen? Je vindt ze in het Handboek Managementmodellen Bestel het boek op boom.nl >>>