Het speelveld van marketing en branding is de afgelopen jaren sterk verbreed. Van merken wordt nu verwacht dat ze ook een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Die collectieve of ‘societal purpose’ komt voort uit de visie van het merk op de wereld. Branding wordt open branding waarmee de maatschappelijke betekenis tot leven is te brengen.
In dienst van een groter doel
De grote uitdaging waarvoor bedrijven nu staan, is door Harvard-professor Rosabeth Moss Kanter treffend beschreven als grounding strategy in a sense of wider societal purpose. De strategie ingebed in een groter maatschappelijk doel. De vraag is hoe bedrijven kunnen transformeren naar bedrijven die hun legitimering en succes vinden in het leveren van een positieve bijdrage aan de samenleving. Het antwoord levert Bart Brüggenwirth, pionier mvo-marketing en oprichter van b-open, in Sterke merken, betere wereld – De maatschappelijke betekenis als nieuw perspectief voor je merk. Zijn methode heet ‘open branding’ en gezien de inspiratie die hij vond in de opvattingen van managers van ‘koplopende’ bedrijven die hij interviewde, is hij optimistisch gestemd. Ook McKinsey komt tot de conclusie dat we het kapitalisme zouden moeten herdefiniëren. Groei zou je niet moeten afmeten aan de ontwikkeling van het bnp, maar aan de ontwikkeling van de oplossingen voor problemen waarmee we als mensen hebben te maken. Ook consumenten verwachten van bedrijven dat ze meer doen dan alleen maar winst maken, ze moeten ook een maatschappelijke rol vervullen. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bedrijven die deze rol in hun missie hebben opgenomen financieel beter presteren dan bedrijven die puur op winst worden gestuurd.Hoe mvo zich ontwikkelt
De afbeelding laat de fasering zien met betrekking tot ontwikkelingsstadia van mvo binnen een individueel bedrijf. Bij de meeste bedrijven is mvo gestart met ad-hocactiviteiten, die defensief worden ingezet. Mvo speelt in dit stadium nog geen rol in marketing. Dan volgt het zoeken naar mogelijkheden van efficiencyverbetering en het voldoen aan normen en standaarden: fasen waarin het mvo-beleid nog reactief is. Veel grotere corporates bevinden zich nu in de fase van strategische verankering van hun mvo-beleid. Ze tonen zich daarin steeds proactiever en trachten stakeholders er actief bij te betrekken. Hun excellence- thema’s vormen strategische pijlers, waarmee ze inspelen op maatschappelijke vraagstukken, die een bron van waardecreatie vormen. Die thema’s spelen in marketing en branding een centrale rol. De fase van transformatie is het meest disruptive en betreft het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen die zijn gebaseerd op nieuwe paradigmashifts. Denk aan Van Gansewinkel, dat circulariteit als uitgangspunt neemt voor zijn businessmodel en zich niet langer positioneert als afvalverwerker, maar als grondstoffenleverancier. In deze fase hebben bedrijven duurzaamheid het meest geïntegreerd en onlosmakelijk verbonden met de visie, de missie en het merk van hun organisatie. Maatschappelijke waardecreatie is doel an sich geworden.Uitdagende ambities









