In deel 2 van het drieluik In 3 stappen naar maatschappelijke betekenis was er aandacht voor verhaallijnen. Deze week het slotdeel: het bepalen van de bestemming in kleine teams en werksessies.
De gekozen richtingen uit de vorige sessie over verhaallijnen worden vervolgens verder uitgewerkt. Dat gebeurt in kleinere teams met deelnemers uit de vorige sessie, eventueel aangevuld met andere medewerkers van wie verwacht wordt dat ze nuttige inbreng kunnen hebben. Om de energie te bundelen, kun je dit organiseren in een gezamenlijke werksessie met verschillende break-outruimtes voor elk team of in losse bijeenkomsten van elk team, waarbij de uitkomsten later in een plenaire bijeenkomst gedeeld worden. Gebruik voor de uitwerking springboards of conceptboards(zie figuur 17.2). Je vult daarop de bouwstenen uit de verhaallijn van stap 2. Vervolgens vul je alle onderdelen verder in. Probeer als big idea een uitdagend en ambitieus doel te formuleren dat inspireert en om creatieve oplossingen vraagt. Wat is je overtuiging, je big hairy audacious goal (BHAG) of je ‘man on the moon’? Probeer het doel ook te kwantificeren, zodat je een tastbare KPI hebt – dat kan eventueel ook in een later stadium. Maak duidelijk hoe je waarde kunt creëren voor klanten en de maatschappij en wat de fit met het merk is.Verken verschillende wegen naar de bestemming
Een richting die veel concrete ideeën oplevert, is rijker en heeft meer potentie bij het bepalen van de bestemming dan een richting waarbij de ideeën al snel opdrogen. Door verschillende richtingen op deze manier te verkennen wordt duidelijk met welke richting je echt het verschil kunt maken, dus waar je maatschappelijke betekenis ligt. Met deze stap neem je een voorschot op de volgende fase van de open branding roadmap. Daarin ga je de verankering in betekenismixstrategieën en de kansen voor innovatie en communicatie verder onderzoeken en uitwerken tot een concreet actieplan (zie daarvoor hoofdstuk 19 en 20 van het boek Sterke merken, betere wereld). Bij de uiteindelijke afweging en keuze van de maatschappelijke betekenis spelen diverse criteria een rol, zoals:- relevantie voor klanten en prospects;
- onderscheidend en origineel;
- maatschappelijke impact;
- intern motiverend en aansprekend voor medewerkers;
- inspirerend en actionable;
- fit met competenties en merkpositionering.
- Deel 1: in drie stappen naar maatschappelijke betekenis
- Verhaallijnen, de 2e stap in het creëeren van maatschappelijke betekenis