Start-ups weten de weg naar overheidsinstanties vaak moeilijk te vinden. Het netwerk van Start-up Officers brengt hier verandering in.
Het netwerk van Start-up Officers is landelijk. Alle ministeries, grote gemeenten, een aantal provincies en overheidsinstellingen als Rijkswaterstaat en ProRail hebben er een. Deze officers moeten start-up en overheid op een constructieve manier bij elkaar brengen.
Katrien Westendorp is Startup Officer van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO): ‘De overheid is groot en niet altijd even transparant. Start-ups hebben vaak geen ervaring met samenwerking met de overheid, ze weten niet waar ze moeten aankloppen. Dat is zonde, want dan komt zo’n innovatief idee dus niet bij de overheid terecht.’
Met de komst van de Start-up Officer is dat een stuk gemakkelijker geworden. Als start-up benader je één persoon die jou de weg wijst binnen de organisatie. Start-up Officers scheppen orde in de enthousiaste initiatieven en waar mogelijk koppelen ze de initiatieven ook aan elkaar.
Prototype testen
Soms heeft een start-up nog geen concreet product, maar zoekt het een plek om te experimenteren. Een mooi voorbeeld is een bedrijf dat een grote vlieger heeft ontwikkeld die windenergie opwerkt. Het bedrijf zocht een locatie waar ze hun prototype kunnen testen. Die plek kregen ze op een terrein van defensie. Defensie kijkt geïnteresseerd mee naar de ontwikkelingen. Zo’n windenergievlieger zou handig kunnen zijn op missies naar afgelegen gebieden.
Lees ook: Corporate accelerators: bruggen bouwen tussen gevestigde orde en start-ups
Open blik van start-up officer
Start-ups kijken vaak op een andere manier naar vraagstukken dan traditionele bedrijven of overheidsinstanties. Ze denken anders en durven gebaande paden te verlaten. Westendorp: ‘Dat is precies de reden waarom we ze binnenboord willen hebben. Maar dat betekent ook dat je als overheid je vragen en opdrachten anders moet formuleren. Als Rijkswaterstaat een bedrijf vraagt om een geluidswal langs de snelweg te ontwikkelen, dan krijgen ze een geluidswal. Maar als je een oplossing vraagt voor een probleem ‘geluidsoverlast’, dan krijg je iets verrassends. Zo kwam het bedrijf 4Silence met de Whisstone, een soort betonnen rooster langs de weg dat geluid door diffractie – het afbuigen van geluidsgolven – reduceert. Een kostenefficiënte en duurzame oplossing. Ik geef dit voorbeeld altijd graag om instanties te leren met een open blik naar problemen en oplossingen te kijken.
Als Rijkswaterstaat een bedrijf vraagt om een geluidswal langs de snelweg te ontwikkelen, dan krijgen ze een geluidswal. Maar als je een oplossing vraagt voor het probleem ‘geluidsoverlast’, dan krijg je iets verrassends.
Launching customer
De belangrijkste taak van de Startup Officers is om start-ups de ruimte te geven om hun innovatieve ideeën te laten groeien, door het openstellen van netwerken, het beschikbaar stellen van faciliteiten en waar mogelijk op te treden als launching customer. Juist de overheid heeft de mogelijkheid en de ruimte om innovatie op die manier te stimuleren. Door de juiste verbindingen te leggen tussen vraag en aanbod, of beter gezegd tussen probleem en oplossing, en creatieve manieren te bedenken om te testen en te implementeren.’
Voorbeeld: Start-up in Residence Amsterdam
Hoe houden we de stad schoon? Hoe reduceren we voedselverspilling? In de derde editie van Startup in Residence Amsterdam vraagt de gemeente start-ups om innovatieve oplossingen voor deze en andere vraagstukken. In dit innovatieprogramma werken de geselecteerde start-ups zes maanden lang samen met de gemeente. Ze krijgen de kans om te testen in de stad, een trainingsprogramma, worden begeleid door ervaren ondernemers en door de inhoudelijk verantwoordelijke ambtenaar. Daarna heeft de gemeente de mogelijkheid om de oplossing in te kopen en de start-up een snelle start te bezorgen.
‘We hebben dit programma drie jaar geleden opgezet als manier voor de gemeente om meer innovatie in te kopen’, vertelt Minouche Cramer, Start-up Officer van de gemeente Amsterdam. ‘In de stad zijn veel jonge, creatieve en vernieuwende ondernemers. Het is zonde om daar niet mee samen te werken. Maar deze startende ondernemers bereik je niet met een traditionele aanbesteding.’
In het programma draait het om samenwerking, om cocreatie. Het is niet de klassieke vorm van opdrachtgever en opdrachtnemer.
In het programma draait het om samenwerking, om cocreatie. Het is niet de klassieke vorm van opdrachtgever en opdrachtnemer. Ondernemers en ambtenaren werken gezamenlijk aan innovatieve producten en diensten waarbij de Amsterdammer centraal staat. Deze samenwerking is soms wennen aan beide kanten. Ondernemers en ambtenaren denken en werken nu eenmaal anders. Daar hebben we tijdens deze editie nog meer aandacht voor. Ambtenaren worden getraind te werken met de flexibiliteit en snelheid van een start-up, jonge ondernemers leren hoe je je weg kunt vinden in een overheidsorganisatie.’
Bron: iBestuur
Leestip:
https://www.sigmaonline.nl/2016/10/digitale-transformatie-publieke-sector/