Goede samenwerking tussen producenten en afnemers is een van de belangrijkste voorwaarden voor ketensucces. Het overkoepelende doel is altijd de tevredenheid van de eindgebruiker. Joseph Juran over ketenoptimalisatie. Â
Ketenparadigma
Steeds meer bedrijven realiseren zich dat de keuze van de beste leverancier een strategische sleutelvariabele is. Intern promoten ze het gezichtspunt dat succesvol inkopen afhankelijk is van goed opgeleide werknemers, ondersteund door hooggekwalificeerde specialisten. Strevend naar continue verbetering werken ze samen met ketenpartners aan probleemoplossingen. Dit is wat ‘het nieuwe ketenparadigma’ wordt genoemd.
Total Cost of Ownership
Dit nieuwe, meer strategisch gerichte perspectief staat volgens Juran op gespannen voet met het traditionele inkoopmodel, dat meer gericht is op de bilaterale relatie tussen twee organisaties. Een fundamentele verandering die het nieuwe perspectief teweeg brengt is dat nu bij ketenmanagement Total Cost of Ownership (TCO) centraal staat.
TCO is een benadering die streeft naar het volledig inzichtelijk maken van alle kosten die gemaakt worden bij de aanschaf en het gebruik van goederen en diensten tijdens de hele levenscyclus daarvan. Het gaat dus om de héle keten inclusief indirecte leveranciers, eindgebruikers en distributeurs.
Voordelen voor ketenpartners
Het paradigma resulteert in meer tastbare en meetbare voordelen voor de ketenpartners.
- geen incidenteel, maar een voortdurend (ongoing) proces;
- afhankelijk van het vermogen tot samenwerking;
- afhankelijk van continue verbetering als basisprincipe.
Scorecards en audits
Juran is een sterk voorstander van supplier scorecards, die de producent kunnen helpen leversnelheden van leveranciers te verbeteren en de kosten in de keten te verminderen. Deze scorecards met criteria waarmee leveranciers tegen het het licht worden gehouden, worden ook gebruikt om minder goed presterende organisaties te ondersteunen bij kwaliteitsverbetering.
De scorecard is ook onmisbaar bij de leveranciersaudit. Deze meet hoe de leverancier presteert op gebieden als het strategisch planningsproces, het kwaliteitsmanagementsysteem, de organisatiecultuur en human capital management.
(Bron: juran.com)