Het thema van Sigma 4, 2017 is ‘Het nieuwe procesdenken: keept it simple’. Een kort overzicht van de inhoud vindt u hier. Hieronder het hoofdredactioneel van Maud Notten.
Zowel het zinnetje zelf als de betekenis ervan zijn eenvoudig: ‘keep it simple’. Maar daar houdt de eenvoudigheid ook meteen op. Want het blijkt in de praktijk vaak helemaal niet zo eenvoudig om dingen simpel te doen, te houden, te organiseren, te denken.
Wie dat wel goed kan, is Allard Droste. Een ondernemer uit Rotterdam die wars is van regels, procedures en processen. Als ik zijn verhaal lees, dan vraag ik me af waarom we niet allemaal zo werken. Het mooiste vind ik de manier waarop hij mensen aanneemt. Er komt geen functiebeschrijving aan te pas, je bent welkom in het bedrijf, doe waar je goed in bent en help elkaar daarbij.
Het mooiste vind ik de manier waarop hij mensen aanneemt. Er komt geen functiebeschrijving aan te pas, je bent welkom in het bedrijf, doe waar je goed in bent en help elkaar daarbij.
Droste is een van de sprekers van het 12e Jaarcongres Procesmanagement. Het thema van het congres is ‘Keep it simple’. Ik denk dat de meeste procesmanagers het erover eens zullen zijn dat ook processen zo eenvoudig mogelijk gehouden moeten worden, want ingewikkelde processen leiden sneller tot fouten en verspilling. Lean werken helpt, we weten vaak wel hoe het moet, maar de praktijk is weerbarstig.
Hajo Reijers is hoogleraar Bedrijfsinformatica, hij houdt zich onder meer bezig met het herontwerpen van processen en met data-analytics. Hij vertelt over de menselijke kant van procesmanagement en over hoe automatisering en robotisering het werk van mensen zullen veranderen en misschien wel overnemen. Managers moeten dat proces goed managen, zegt Reijers. Ook geen simpele opgave.
Het derde verhaal in deze Sigma over het congres procesmanagement is van Renco Bakker. Gezamenlijk hebben we een enquête opgesteld waarin we onderzoeken hoe procesgericht (simpeler?) organisaties in Nederland werken. Oftewel: hoe horizontaal is Nederland? De enquête kunt u hier invullen. De resultaten worden gepresenteerd tijdens het congres.
Extra interessant als u de enquête invult: u ontvangt een persoonlijke score waarin uw bedrijf wordt afgezet tegen de rest van Nederland. Een mooie benchmark!
Ook een mooi artikel van Bernadette van Pampus over de ISO 20252. Deze ISO-norm gaat over marktonderzoek. Je realiseert je vaak niet hoe belangrijk het is dat daar een norm voor is. Slecht uitgevoerd marktonderzoek kan namelijk heel schadelijk zijn voor de opdrachtgever en zelfs maatschappelijke gevolgen hebben. Maar we willen er allemaal wel zeker van zijn dat marktonderzoek goed wordt uitgevoerd, valide en betrouwbaar is, eerlijk en objectief.
Maurits Kreijveld legt heel helder uit wat digitale transformatie voor uw bedrijf kan inhouden. Hij heeft een heel simpel (!) plaatje gemaakt waarin duidelijk wordt hoe door digitalisering op een heel andere manier waarde wordt gecreëerd en wordt samengewerkt. Het kan dus wel, zaken simpel houden.
Het laatste grote verhaal is er een dat al langer op ons verlanglijstje stond: een interview met VolkerWessels, een grote bouwonderneming. De crisis stortte de bouwwereld in een diep dal, de meeste zijn er weer bovenop maar wat voor veranderingen heeft dat teweeggebracht?
De bouwwereld ziet enorme verschuivingen naar gezonde woningen die gebouwd worden met herbruikbare materialen, in één dag klaar zijn en die bijdragen aan een hogere levenskwaliteit. Wie kan het daar nou niet mee eens zijn. Maar of het simpel is?
Kom in ieder geval inspiratie opdoen tijdens het 12e Jaarcongres Procesmanagement over hoe we dingen simpel kunnen houden. Als wij nou met z’n allen het goede voorbeeld geven in onze organisaties, dan zijn we goed op weg. Keep it simple!
Maud Notten, hoofdredacteur