Een specifieke combinatie van kwaliteiten geeft vliegende topmanagers de drive om waardevolle en originele innovatiesuccessen te realiseren met hun bedrijf.
Het speeltje van de baas hoeft geen Boeing 737 te zijn, een sportvliegtuigje volstaat. Met hun mix van kwaliteiten hebben vliegende CEO’s de intrinsieke motivatie om innovatiesuccessen te boeken met hun bedrijven. Dat blijkt uit recent onderzoek aan de Harvard Business School, waarbij het bezit van een vliegbrevet werd gematcht met 5000 top-executives van 1500 Standard & Poor-bedrijven, het aantal geregistreerde patenten tijdens hun aanstellingsduur, en het aantal keren dat die patenten werden aangehaald – een erkende graadmeter voor succes. Het innovatiesucces stijgt overtuigend tijdens de eerste drie jaar van hun aanstelling, wat een causaal verband lijkt te suggereren.Natuurlijke drang tot innoveren
Bedrijven met vliegende CEO’s registreerden 73% meer patenten, die jaarlijks 104% vaker werden aangehaald. Hun patenten beslaan meer technologische gebieden en bevatten meer originele ideeën. Ze gaven ietsje meer uit aan R&D, maar niet significant meer dan hun niet-vliegende collega’s. Bij niet-vliegende CEO’s die veel risico’s nemen en meer geld uitgeven aan R&D (daartoe ook gestimuleerd via bonussen) bleek dat niet tot meer innovatiesucces te leiden. Het lijkt er dus op dat vliegende CEO’s een natuurlijke drang tot innovatie hebben.De sensatiezoeker-CEO
Een vliegbrevet is een indicatie dat je te maken hebt met een persoonlijkheid die ‘gevarieerde, nieuwe, complexe en intense sensaties en ervaringen opzoekt en bereid is om daarvoor fysieke, sociale, wettelijke en financiële risico’s te nemen.’ Het zijn durfals en ‘ontdekkingsreizigers’ met een gezonde dosis nieuwsgierigheid, plus de vereiste technische knowhow en interesse in de werking van complexe machines. De CEO op vliegles sturen helpt niet; het is de aard van het beestje. Bij de piloten komt de motivatie uit het hart.Bruce Dickinson
Risicomanagement in de praktijk
Dit boek helpt organisaties om snel tot een professionele gemeenschappelijke taal voor risicomanagement te komen.